Článek
Nové Strnadovo uskupení má název Central European Industries, zkráceně CE Industries. Pod rodící se holding zatím patří osm společností, jež zaměstnávají 1800 lidí a jejichž obrat se má letos pohybovat kolem 5,6 miliardy korun.
Jde zatím o mnohem menšího následovníka původního Strnadova holdingu CSG, který byznysmen budoval od začátku 90. let, aby koncem roku 2017 kompletně předal staršímu synovi Michalovi (27). Udělal z něj tak nejmladšího tuzemského miliardáře, jehož majetek týdeník Forbes odhadl na téměř sedm miliard korun.
Původní holding CSG má víc jak 8 tisíc zaměstnanců a zastřešuje téměř dvě desítky firem s nekonsolidovaným obratem kolem 24 miliard korun. CE Industries tak zatím co do velikosti nedosahuje ani jeho čtvrtiny.
Jenomže budování nového impéria je teprve na začátku.
Ve Strnadově okolí se říká, že podnikatel začal touto cestou budovat dědictví pro svého druhorozeného syna, který ještě studuje. „To je ale předčasná spekulace, případné synovo nástupnictví je rozhodně daleká budoucnost,“ říká byznysmenův mluvčí Andrej Čírtek.
Strnadových rodinný byznys
Czechoslovak Group:
8 tis. zaměstnanců
Hlavní součásti: Tatra Trucks, Tatra Defence Vehicle, Avia Motors, Excalibur International, Eldis, Job Air Technic, Elton Hodinářská aj.
CE Industries:
1,8 tis. zaměstnanců
Hlavní součásti: Zberné suroviny Žilina, SPV Recycling CZ, Vítkovická doprava aj.
Start s Ulčákem
Jádro nové Strnadovy skupiny pochází ze zkrachovalých ostravských Vítkovic. Z bankrotujícího holdingu Jana Světlíka získal loni Strnad spolu s pražským podnikatelem Martinem Ulčákem nejcennější části.
Nejprve odkoupili v rámci reorganizace firmu Vítkovice Heavy Machinery. Později získali i klíčová aktiva druhé opory původních Vítkovic – Vítkovice Power Engineering. Energetické strojírenství teď míří pod Heavy Machinery.
Součátí CE Industries jsou také další dva vítkovičtí pohrobci: SPV Recycling (původně Vítkovice Recycling) a Vítkovická doprava, jichž se Světlík musel zbavit při vypořádávání svých dluhů.
K vítkovickému jádru ale přibývají další úlovky, pořizované už zcela mimo původní vítkovické loviště.
„Skupina CE Industries je právně, finančně, procesně i manažersky zcela oddělená a nezávislá na skupině CSG. A nelze ji ztotožňovat – a to ani regionálně – ani s Vítkovicemi,“ zdůrazňuje Čírtek.
S vítkovickou značkou Strnad každopádně hodlá pracovat: Jako součást CE Industries založil dvě nové firmy, které legendární brand odrážejí: inženýrskou VTK Power Industry a Vítkovické železniční opravny.
Poslední úlovek: Noen
CE Industries dnes ale loví i mimo někdejší vítkovické impérium, políčeno má na další firmy v potížích. Nejnovějším úlovkem je zkrachovalý výrobce důlní techniky Noen.
Také tato firma prochází insolvenční reorganizací a podle reorganizačního plánu se jejím zachráncem a novým majitelem stává společnost Logris, kontrolovaná Strnadem a Ulčákem. Jejich převzetí Noenu ještě ani nezachycuje insolvenční rejstřík, Seznamu ho ale potvrdil insolvenční správce Michal Žižlavský. „Dohoda je zakotvena v aktualizovaném restrukturalizačním plánu, nyní se čeká na jeho zveřejnění soudem, aby mohl být proces reorganizace dokončen,“ uvedl Žižlavský.
Strnad s Ulčákem museli v rámci této operace vyřešit také spory Noenu s mocnou firmou ČEZ, která výrobce obřích rypadel žalovala o stovky milionů korun. Nedávno ale ČEZ žaloby stáhl, společnost Noen je volná a má namířeno do energeticko-strojařské divize vznikajícího CE Industries.
Dopravní obzory
Nový Strnadův holding má mít kromě energetického strojírenství další dva základní piliře – odpadové hospodářství a nákladní železniční dopravu.
„Jako čtvrtá, podpůrná činnost se rozvíjí ještě reality development,“ doplňuje Čírtek.
Železniční divizi CE Industries zatím tvoří kromě Vítkovické dopravy, což je majitel vleček, vagonů a lokomotiv, také zcela nově vzniklé Vítkovické železniční opravny.
A Strnad má se svým letitým obchodním partnerem, slovenským byznysmenem Alexeje Beljajevem, majitelem popradské Tatravagonky, na mušce další cíl, který by se mu do budoucího železničního holdingu dobře hodil: lounské železniční opravny Heavy Machinery Services, známé spíše pod původním názvem Legios.
Také tato firma je v bankrotu a insolvenční správkyně její areál nedávno pronajala firmě Dako-CZ, výrobci vagonářských komponentů, který patří do původního Strnadova holdingu CSG, vlastněného nyní starším synem Michalem. Před dvěma týdny se v Lounech v režii Dako-CZ obnovila výroba.
A Strnadovi se nijak netají tím, že mají o odkoupení zkrachovalého Legiosu zájem. Pokud se jim to podaří, je jen otázkou, zda by Legios skončil v původní skupině CSG nebo zda se stane klenotem nově budovaného železničního holdingu pod křídly CE Industries.