Hlavní obsah

Zdržení až o rok. Proti stavbě úseku Pražského okruhu přišlo 46 odvolání

Foto: Pražský okruh

Ilustrační foto.

Stavebnímu úřadu Prahy 22, který vydal územní rozhodnutí ke stavbě úseku Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi, ve třicetidenní lhůtě dorazilo 46 odvolání. Lhůta skončila v pondělí o půlnoci.

Článek

„Další odvolání mohou ještě přijít, pokud byla poslána poštou,“ informovala Pavla Vinklářová ze stavebního úřadu městské části. Odvolání podle ní podaly pražské městské části Dolní Chabry a Horní Počernice nebo obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ. Bude se jimi zabývat magistrát hlavního města.

Úřad nepravomocné rozhodnutí vydal 30. července, poté začala běžet třicetidenní lhůta na podání odvolání. Kromě obcí a městských částí je podle Vinklářové podaly také spolky Chvalská, Za lepší Chabry a Nad Drahaňským údolím. „U soukromých osob s ohledem na GDPR údaje sdělovat nebudeme,“ dodala.

V Horních Počernicích v radě zasedají zástupci ANO. Pražský zastupitelský klub hnutí vydal nesouhlasné stanovisko k jejich postupu a vyzval je, aby vysvětlili, proč schválili odvolání, přestože stavba okruhu byla jednou z priorit volebního programu hnutí v pražských volbách. Městská část by podle klubu měla stanovisko přehodnotit s ohledem na celopražské zájmy.

Vnější okruh je součástí dálniční sítě a jeho dostavbu na rozdíl od vnitřního financuje stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic. Jeho generální ředitel Radek Mátl v pondělí serveru Lidovky.cz řekl, že vyřízení všech odvolání může trvat až rok. V případě vydání pravomocného rozhodnutí bude následovat žádost o stavební povolení, stát ve spolupráci s pražským magistrátem řeší také výkup pozemků. Stavět by se podle Mátla mohlo začít zhruba za dva roky a do provozu by úsek mohl být uveden v roce 2025.

Projekt dvanáctikilometrové části Pražského okruhu na jihovýchodě Prahy mezi sjezdem z D1 u Modletic a sjezdem z D11 u Běchovic zahrnuje čtyři mimoúrovňové křižovatky a dva tunely. Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je zatím jen zhruba polovina. V současnosti na okruhu chybí kromě úseku od D1 do Běchovic také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, tedy silnice, které mají vnější Pražský okruh propojit s vnitřním městským okruhem.

Jak před několika dny informovaly Seznam Zprávy, situaci kolem Pražského okruhu komplikuje také jednání s vlivnou rodinou Tomanových, přesněji s bratrem ministra zemědělství Miroslava Tomana, Zdeňkem. Firmy jeho rodiny Agrotrade a Xaverov vlastní pozemky, na nichž má stát část obří křižovatky u Běchovic i ochranný pás zeleně, který má chránit okolní zástavbu před prachem, hlukem a emisemi projíždějících aut.

Praha vykupuje pozemky kolem plánovaného okruhu. Městským částem a obcím totiž slíbila, že na nich vytvoří právě ochranný pás zeleně. S ministrovým bratrem se ale nemůže dohodnout na ceně a tlačí na něj přes premiéra, aby slevil.

Doporučované