Článek
Mohou vám napovědět následující otázky:
1. Četl jsem jen titulek? Titulky slouží k upoutání pozornosti a mohou být výbušné, zavádějící nebo v nich může chybět zásadní informace.
2. Chybí jméno autora? Většina autorů se za své texty nestydí a podepisuje se pod ně celým svým jménem. Zvyšuje to důvěru v média i texty samotné.
3. Nezdá se mi fotka? Fotografie se dají velmi snadno upravovat. Stačí i nelichotivý úhel, výřez z celkového záběru nebo použití fotky, která vznikla v úplně jiné situaci.
4. Název médií mi nic neříká? Zprávy se k nám mohou dostávat i ze zdrojů, o kterých toho moc nevíme, z podivných médií nebo od neznámých lidí. Zvlášť pozor na internetu, kam může kdokoli psát, co chce.
5. Ostatní média o zprávě nepíší? Některé informace se opravdu v zavedených médiích neobjeví – jednoduše proto, že nejsou ověřené, chybí důkazy nebo se prokázalo, že jde o nepravdivou zprávu.
6. Je zpráva emotivní? Pokud zprávu doprovázejí vykřičníky nebo expresivní slova, určitě zpozorněte. Kde jsou emoce, tam chybí nestrannost a snaha najít pravdu.
7. Chybí pohled z druhé strany? Při jakékoli kritice osoby nebo situaci má zaznít i opačný názor. Pokud zpráva nabízí jen jednostranný pohled, je něco špatně.
8. Má zpráva jen jeden nebo žádný zdroj? Každá zpráva má mít nejméně dva, ale ještě lépe tři zdroje, které spolu navzájem nesouvisí a především kterým se dá věřit. To je základní novinářské pravidlo.
Pokud nejsou odpovědi na některé z těchto otázek uspokojivé, měli byste zpozornět. Může to sice být jen satira, bulvár nebo chyba redakce – může se ale jednat i o záměrnou manipulaci. Otázky vám napovědí, kdy je načase si zprávu raději pořádně ověřit.
Brožurka o ověřování informací
Otázky najdete také v naší brožurce o ověřování informací. Kromě návodu obsahuje třeba i kvíz nebo slovníček – brožurku si můžete stáhnout na následujícím odkazu:
Tady můžete najít brožurku také ve verzi pro tisk. Pokud byste ale ji ale rádi měli vytištěnou, rádi vám ji zašleme poštou – stačí, když nám napíšete na skoly@firma.seznam.cz.