Hlavní obsah

Zdražování operativního leasingu skončilo, říká šéf největší české leasingovky

Hostem pořadu Byznys Index byl jednatel Volkswagen Financial Services Vratislav Strašil.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Leasing osobních automobilů patří v Česku k nejrozšířenějším způsobům financování. Co čeká tento trh nejen v letošním roce, jsme v burzovním studiu Seznamu probírali s Vratislavem Strašilem, jednatelem Volkswagen Financial Services, největší leasingové společnosti u nás.

Článek

„Když beru osobní automobil jako investici, případně ho budu chtít jednou prodat či předat dětem, bude vhodnější zvolit variantu úvěru. Moderní rodina z města, která nemá chuť se o vůz starat, bude spíš preferovat leasing a po jeho skončení vrátí klíč a pronajme si vůz nový. V případě firmy jsou výhody leasingu ještě patrnější, protože taková splátka je daňově uznatelný náklad a firma navíc nemusí zbytečně držet kapitál ve vozovém parku,“ shrnuje Vratislav Strašil základní výhody jednotlivých forem financování. Odhaduje přitom, že leasing a úvěry na nákup osobních automobilů budou hrát napříště v Česku přibližně stejnou roli.

V rámci leasingu vede na domácím trhu jednoznačně jeho operativní forma, kdy se automobil dlouhodobě pronajímá a v ceně nájmu je pojištění a volitelně i servisní balíčky. Operativní leasing přitom v posledních letech podražil.

Vratislav Strašil

Od roku 2019 je jednatelem Volkswagen Financial Services, kde je zodpovědný za oblast obchodu a prodeje, zároveň se věnuje inovacím a strategickému rozvoji.

Předtím působil přes dvacet let na manažerských pozicích v Česku, Švédsku a Rusku ve společnostech Škoda Auto, Import Volkswagen Group, Volkswagen a Porsche Česká republika.

Absolvoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.

Cenu splátky operativního leasingu ovlivňují podle Strašila tři základní faktory – zůstatková hodnota vozu, pojištění a kurz koruny. Tyto parametry se v posledních letech měnily.

Co všechno zdražilo leasing

„Ceny nových aut byly dříve v Česku nižší než u našich západních sousedů, auto jsme mohli po ročním operativním leasingu výhodně prodat. Jenže pak skončily měnové intervence ČNB, koruna posílila k 25,5 za euro, a Německo navíc zavedlo šrotovací prémii. Tím klesla zůstatková cena aut, takže se leasingovým společnostem už nevyplatilo je z Česka prodávat a musela se prodávat na daleko menším domácím trhu,“ vysvětluje důvody růstu cen operativního leasingu Strašil. Dodává, že ve zdražení leasingu se projevily také vyšší mzdy a vliv mělo i nákladnější pojištění. Podobně razantní navýšení leasingových splátek u operativního leasingu by se ale opakovat nemělo.

Volkswagen Financial Services Česká republika

Největší hráč na trhu financování osobních vozů v Česku.

Specializuje se na podporu prodeje dealerské sítě značek Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Porsche, Ducati, koncernových ojetých automobilů a prémiových značek Bentley a Lamborghini.

Každé třetí koncernové vozidlo v České republice je financováno prostřednictvím Volkswagen Financial Services.

„Aby mohl být operativní leasing pro klienty dále výhodný, museli jsme prodloužit leasingové období na 36 nebo 48 měsíců, což nám pomohlo posílit zůstatkové hodnoty vozů. Především u nových modelů tak vypadají splátky opět lépe,“ popisuje změnu v nastavení operativních leasingů Strašil.

Při výběru financování vozu dnes většina zákazníků volí digitální formu. Začínají hledat na webech jednotlivých leasingových společností nebo na srovnávačích. U prodejců aut už v konfigurátoru vidí návrh měsíčních splátek pro financování úvěrem.

Konkurence bankám

„V případě ojetého vozu je to třeba portál Škodaplus.cz nebo náš nový produkt, který má podobu obrácené kalkulačky Startbox.cz, kde si klient zadá částku, kterou může měsíčně platit, a podle toho dostane nabídku aut, pro která se může rozhodnout,“ popisuje Vratislav Strašil jednoduché způsoby výběru automobilů na leasing. Připomíná, že v minulosti většina Čechů preferovala nejnižší cenu, situace se ale mění, a tak stále více lidí zajímá kvalita samotné služby.

Velké leasingové společnosti nefinancují jen koncové zákazníky, ale v rámci rozšířené produktové nabídky už směle konkurují bankám. „Nabízíme svým dealerům investiční úvěry, třeba když stavějí nebo rekonstruují showroomy, financujeme dobíjecí stanice nebo poskytujeme provozní úvěry na skladové vozy. A to vše za velice konkurenceschopné úroky,“ popisuje nabídku finančních služeb šéf české pobočky Volkswagen Financial Services.

A jako vždy elektromobilita

V rámci megatrendů, které ovlivní i leasingový byznys v Česku, spatřuje Vratislav Strašil jako jeden z nejpodstatnějších nástup elektromobility. „Celý koncern VW jde elektromobilitě naproti, je to součást naší hlavní strategie. Chystá se modelová ofenziva elektromobilů, konkrétně s nástupem rodiny vozů ID. Nejde jen o samotný produkt, vše prochází celým řetězcem například u dealerské sítě, kde je potřeba proškolit personál a dovybavit dobíjecími stanicemi. Aktuálně také nastavujeme leasingové splátky na nové elektromobily,“ popisuje přístup mateřské společnosti k elektrickým autům Strašil.

Upozorňuje ale, že na rozdíl od Německa nebo Rakouska není v Česku dostatečná státní dotační pobídka, která by k elektromobilům přivedla více zákazníků.

„Pro rok 2020 nevidíme v našem oboru žádné negativní trendy, česká ekonomika zůstává stabilní,“ je přesvědčen šéf největší domácí leasingové společnosti Vratislav Strašil.

Rozhovor s jednatelem Volkswagen Financial Services Vratislavem Strašilem.Video: Petr Novotný, Seznam Zprávy

Doporučované