Článek
„Ještě tam nejsme, ale blížíme se k miliardě,“ počítá ztráty hromadné dopravy v rozhovoru pro SZ Byznys Tomáš Pelikán, předseda Sdružení dopravních podniků. Letošní březen se tak podle něj podobá tomu loňskému, kdy v Česku pandemie covidu-19 začala.
„V době největší uzávěry se počet cestujících pohybuje mezi 50 až 60 procenty původních předcovidových čísel,“ dodává Pelikán. Chybí lidé z kanceláří, školáci i studenti.
A tomu odpovídají i ztráty na tržbách z městské hromadné dopravy. Například v hlavním městě výpadek jen za první dva měsíce letošního roku dosáhl 281 milionů korun.
Bude se zdražovat?
Kraje spočítaly, že loňský úbytek cestujících připravil pokladny o 3,7 miliardy korun. A to včetně regionálních a vlakových spojů, které si kraje u dopravců objednávají. Hejtmani chtějí jednat se státem o kompenzacích. Pokud nepřijdou, hrozí podle nich redukce spojů.
Některé regiony už přistoupily ke zdražení jízdného. O čtvrtinu zdraží v průměru jízdné od léta Středočeský kraj. Více lidé zaplatí také v Libereckém kraji.
Podle předsedy Sdružení dopravních podniků Tomáše Pelikána ale vyšší cena jízdenky úbytek cestujících nevyřeší.
„Nejde vyřešit tuto situaci pouhým zdražováním cen jízdného. Na druhou stranu se budou muset k tomu vlastníci a majitelé našich firem postavit, protože ty výpadky jsou obrovské a dopravní podniky si s nimi samy neporadí,“ vysvětlil Tomáš Pelikán.
I letos patří mezi nejvíce postižená ta města, která zásadním způsobem přišla o turisty. Především Praha, ale také Karlovy Vary či Mariánské Lázně. Naproti tomu metropoli Jihomoravského kraje Brnu se daří cestující v městské dopravě udržet.
Režim „jarní prázdniny“
Městská hromadná doprava na řadě míst během nouzového stavu funguje v režimu „jarních prázdnin“. Dopravci omezili nebo úplně zrušili školní spoje. Méně linek zajišťuje také noční přepravu.
To by se ale od 12. dubna mělo ve většině regionů - s částečným návratem předškoláků a mladších školáků k prezenční výuce - změnit. Dopravní podniky tak čeká během příštích několika dnů přepisování jízdních řádů.
„Je potřeba připravit elektronická data, řízení palubních počítačů, technologové připravují podklady a pak se to během jedné noci do všech počítačů nahraje tak, aby běžný cestující nic nepoznal, a musí se samozřejmě i přelepit jízdní řády na zastávkách,“ popisuje přípravy prvního rozvolnění Tomáš Pelikán, který je zároveň šéfem pardubického dopravního podniku. „Není to nic, co bychom neuměli vyřešit,“ ujišťuje.