Hlavní obsah

Zdraží sýry i mléko téměř v každém obchodě v Česku

Foto: Shutterstock.com/Ratthaphong Ekariyasap

Mléko zdražilo za poslední rok o deset procent.

Před dvěma týdny největší tuzemská mlékárna Madeta mluvila o zdražení o tři procenta. Odhad byl moc optimistický, říká teď. Od ledna zdraží jogurty, sýry i mléko nejen této značky.

Článek

„To, co se sem žene, to je šílené. AdBlue není, nafta bude za 40 korun, elektřina, plyn… A to nemluvím o obalech, na kterých prodělávám 4,5 milionu měsíčně,“ říká Milan Teplý, šéf mlékárny Madeta, která denně zpracuje téměř milion litrů mléka.

Výrobky značky, které jsou vidět v podstatě ve všech tuzemských obchodech s potravinami, měly podle informací pro SZ Byznys ještě před dvěma týdny zdražit o dvě až tři procenta. Jak nyní Teplý uvedl pro Český rozhlas, byl to příliš optimistický scénář.

„Od ledna zdražíme. Chtělo by to o deset procent, ale myslím, že finální zdražení může být nakonec kolem šesti až sedmi procent,“ potvrdil Teplý SZ Byznys.

Zdražuje všechno. Naposledy jsme řešili skokové zdražení kartonů o 33 procent. Jsme v situaci, že si obaly za přemrštěné ceny koupíme, nebo nic nedostaneme.
Bedřich Štecher, Jaroměřická mlékárna

Dá se předpokládat, že ceny zvednou i ostatní výrobci. Také některé další mlékárny potvrdily chystaný nárůst cen řádově o procenta. Dramaticky totiž vzrostly ceny téměř všech vstupů, zejména energií, obalových materiálů, ale také klíčové vstupní suroviny, tedy mléka.

„Jednáme o navýšení cen už několik týdnů. Je těžké říct, o kolik porostou finální ceny na pultech. Rádi bychom zvedli ceny napříč celým sortimentem o pět procent,“ sdělil ředitel Jaroměřické mlékárny Bedřich Štecher.

„Zdražuje všechno. Naposledy jsme řešili skokové zdražení kartonů o 33 procent. Jsme v situaci, že si obaly za přemrštěné ceny koupíme, nebo nic nedostaneme,“ dodal.

V těchto dnech si zákazníci mohou všimnout, že zdražují produkty mlékárny Lactalis CZ, která vyrábí jogurty značky Kunín, sýry Président a Galbani. Inflační rozcvička bude mít zřejmě pokračování.

„Letos v létě jsme oznámili našim obchodním partnerům záměr navýšení cen o 6 procent, které probíhá v těchto dnech. Vzhledem k pokračujícímu trendu zdražování většiny vstupních surovin a energií je velice reálné, že budeme nuceni přistoupit k dalšímu zvýšení cen v prvních měsících roku 2022,“ uvedl ředitel Michal Brada.

Zdražení připouští také Olma, jedna z největších mlékáren, patřící do holdingu Agrofert. „Určité zdražení v řádu několika procent budeme muset i my zrealizovat. Jeho výše se bude pohybovat v závislosti od typu výrobku. Příčinou je růst veškerých nákladů, největší dopad má samozřejmě rostoucí cena hlavní suroviny – mléka, zvyšují se mzdové náklady, ale významně se nákladů dotýká i rostoucí cena obalového materiálu, dopravních nákladů a především enormní cena energií,“ uvedl ředitel Martin Krystian.

S cenami půjde nahoru i koncern Danone, oznámilo globální zastoupení firmy, která v Česku stojí za značkami Activia, Actimel nebo Alpro. „K vyšším cenám za suroviny se přidala rozsáhlá omezení v dodavatelském řetězci,“ řekl finanční ředitel Jürgen Esser. Firma tomu chce čelit zdražením a růstem produktivity.

K nepopulárnímu kroku se chystá i karlovarský výrobce prémiových jogurtů Hollandia. „Vstupy zdražují (suroviny, energie, mzdy a další náklady, pozn. red.) a musíme to promítnout do cen. Obchodní partneři se k tomu staví rozdílně a neradi to akceptují,“ řekl v první půli října redakci jednatel mlékárny Hollandia Michal Škoda. Kromě potravinářských komodit zmínil i vliv dražších energií, mezd a nákladů na logistiku. „Obrovsky zdražily plasty. Tuna polypropylenu od února zdražila z 500 dolarů na dva tisíce dolarů,“ popsal.

Jdou však také nahoru ceny klíčových vstupních surovin včetně mléka. Litr mléka ve výkupu za posledních třináct měsíců, kdy komodita zdražuje, šel nahoru o 10 procent. „Důvodem je také obrovský růst nákladů v zemědělské výrobě, zejména zdražování krmiv. Ceny proteinových koncentrátů zdražily až trojnásobně,“ říká předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček.

V současnosti mlékárny litr mléka nakupují něco málo přes devět korun, ze strany zemědělců je však velký tlak na další nárůst cen až k 10 korunám. „To si nemůžeme dovolit, protože samotná cena mléka by se musela projevit v ceně mléčných výrobků na pultech,“ řekl Kopáček.

Navyšování cen se dosud potravin až tolik nedotklo. Situace se však otáčí. Potravinářské firmy zahájily tradiční podzimní kolo vyjednávání o cenové politice s odběrateli a zdražení plánují v podstatě všechny společnosti. Jak dříve informoval SZ Byznys, své produkty postupně zdraží například Nestlé, Kofola, Emco nebo výrobce medovníků Marlenka.

Doporučované