Hlavní obsah

Zdravotnictví i technologie. Seznam Zprávy rozšiřují nabídku newsletterů

Foto: Seznam Zprávy

Autorské newslettery se na světové i české mediální scéně pevně zakotvují jako nezbytný doplněk.

Seznam Zprávy ke svým oblíbeným newsletterům přidávají hned dva nové. Pavel Kasík a Matouš Lázňovský budou posílat TechMix. Martin Čaban chystá nový newsletter o českém zdravotnictví Vizita.

Článek

Nejen kvůli pandemii covidu je věnována stále větší pozornost problémům a novinkám ve zdravotnictví. Ty mají často komplexní politické a ekonomické pozadí a právě to bude každé úterý analyzovat komentátor Seznam Zpráv Martin Čaban ve svém novém newsletteru Vizita.

„Zdravotnictví je fascinující politická oblast. Komentátoři z ní mají respekt a spíš se jí většinově vyhýbají, protože některé věci jsou tu nastaveny dost složitě, je snadné udělat faktickou chybu a pak to člověk schytá od velmi chytrých lidí, kteří jsou ověšeni mnoha akademickými tituly, což je nepříjemné. Přesto je třeba se zdravotnické politice věnovat, protože předurčuje toky stovek miliard korun ročně a žádá si zásadní reformy,“ vysvětluje Martin Čaban, který se věnuje právě tématům na průniku politiky, ekonomiky a zdravotnictví.

„Proto bych chtěl jako dostatečně drzý a mírně poučený laik debatu trochu přiblížit širšímu publiku, rozhýbat ji a přinést detailnější pohledy, pro které v běžném zpravodajském provozu schází prostor. Nástrojem mi bude Vizita, ve které zkusím každý týden ukázat opomíjené kousky zdravotnické mozaiky,“ dodává.

Neméně důležitou agendou jsou nové technologie, kterým se na webu Seznam Zpráv od letošního dubna věnuje průkopník české tech žurnalistiky Pavel Kasík ve speciální rubrice Tech.

„V rámci své práce narážíme každý týden na zajímavé články ze světa techniky, vědy, umělé inteligence, statistiky nebo webových trendů. Newsletter nám dává možnost, jak se o tyto tipy podělit se čtenáři, kteří se o technologie zajímají. Zároveň nás to snad donutí udělat si v těch našich odkazech trochu pořádek,“ doufá Kasík, který bude spolu s Matoušem Lázňovským od středy 24. listopadu psát týdenní newsletter TechMix věnovaný právě novým technologiím.

„Je to trochu, jako kdybyste nám v práci koukali přes rameno. Občas zahlédnete témata, na kterých pracujeme, nebo statistiky, které nás budí ze sna… A občas nás přistihnete u sledování vtipného videa,“ dodává.

Dosavadní newsletterovou stáj Seznam Zpráv tvoří denní zpravodajský souhrn Tečka, týdenní byznysový newsletter Cash Only připravovaný Martinem Jašminským, Zuzanou Kubátovou a Jiřím Zatloukalem z byznysové redakce Seznam Zpráv, fotbalové Notičky Luďka Mádla a sobotní newsletter Pod čarou, ve kterém Matouš Hrdina mapuje aktuální společenské a kulturní trendy. Newslettery Seznam Zpráv mají dohromady přes 40 tisíc odběratelů.

„Z ohlasů na naše newslettery je zřejmé, že čtenáři oceňují přímý kontakt se zkušenými novináři a mají zájem o hlubší kontext z nejrůznějších oborů, který jim může nabídnout právě tato forma obsahu,“ říká šéfredaktor Seznam Zpráv Jiří Kubík.

Nové možnosti pro autory i čtenáře

Dění v Česku v této oblasti kopíruje vývoj v zahraničí, kde boom newsletterů umožňuje růst nových výrazných autorských osobností a otevírá nové možnosti, jak dostávat obsah přímo ke čtenářům. Jednoduchou cestu k publikaci a zpeněžení vlastního newsletteru nabídla platforma Substack, jejíž úspěchy v poslední době zkouší kopírovat řada nových projektů.

Prostřednictvím akvizice start-upu Revue se na scénu newsletterů dostal Twitter a v Česku se na principu podobném Substacku před časem rozjela platforma Gazetisto.

Příležitost si ale nechtějí nechat uniknout ani zavedené mediální domy. Ty využívají skutečnosti, že čtenáři jsou ochotni předplácet jen omezené množství individuálních newsletterů, mezi kterými tak panuje větší konkurence, kdežto předplatitel klasického média se dočká většího množství obsahu. Výrazný úspěch se tak nedávno podařil americkému magazínu The Atlantic, který pod svá křídla přetáhl hned devět velkých autorských newsletterů spolu s jejich početnou obcí předplatitelů.

Proč odebírat autorské newslettery?

Newslettery už existují téměř od doby vzniku e-mailu, ale až nástup sociálních sítí naplno ukázal jejich výhody. Díky newsletteru se čtenáři nemusí bát, že by jim unikl článek od oblíbeného autora, a především mají svůj přísun informací zcela pod kontrolou. Přímo do své e-mailové schránky dostávají přesně ten obsah, který chtějí, a nemusí spoléhat na algoritmy Facebooku, Twitteru či dalších sociálních sítí, které často vedou k přehlcení zbytečnými informacemi. Odhlášení od newsletteru je stejně snadné jako přihlášení a důležitou roli hraje i snadná možnost, jak autorovi poskytnout zpětnou vazbu. Ten tak může průběžně reagovat na připomínky čtenářů.

Newslettery Seznam Zpráv jsou zdarma.

„Velké mediální domy mají díky newsletterům možnost poskytnout větší prostor svým výrazným novinářským talentům. V době klesajícího a nejistého dosahu na sociálních sítích jsou newslettery zároveň velmi hodnotným kanálem pro distribuci obsahu a zapomínat nelze ani na jejich inzertní potenciál,“ vysvětluje některé z dalších výhod tohoto formátu editor newsletterů Seznam Zpráv Matouš Hrdina.

Data ukazují, že reklamě v obsahových newsletterech věnují čtenáři výrazně více pozornosti než běžným webovým bannerům, a inzerenti mohou navíc díky newsletterům cílit na mnohem specifičtější kategorie publika,“ dodává.

K odběru nových newsletterů Vizita a TechMix se můžete snadno přihlásit zde.

Doporučované