Článek
S pluhem a nástavbou na posyp jezdí ve žďárských ulicích i dva černé terénní pickupy. Starosta Martin Mrkos (Žďár – živé město) řekl, že novou službu otestovalo počasí, které bylo po několika letech zase pravé vysočinské.
„Za mě, i co mám zpětnou vazbu od veřejnosti, tak je to určitě kvalitativní posun, lidé jsou spokojení,“ řekl starosta. Podle něj se zpětně ukázalo, že privatizace technických služeb v 90. letech byla strategickou chybou. Město pak bylo závislé na dodavatelích, s jejichž službami nebylo vždycky spokojené. Od loňska už Satt zajišťuje údržbu městské zeleně, převzít se chystá sečení trávy. Výhledově by měla tato firma například spravovat i veřejné osvětlení.
Rozpočet na zimní údržbu je teď podle starosty asi o pětinu vyšší, než když město službu zadávalo externí firmě. Jedním z důvodů je podle něj i to, že technické služby mají dispečink. Dřív řídili úklid místních komunikací v jednadvacetitisícovém Žďáru úředníci odboru komunálních služeb. „Určitě se do toho promítá, že v posledních letech výrazně rostla cena práce a samozřejmě vybavení tou technikou,“ řekl Mrkos.
Náklady města na zimní údržbu se liší podle počasí. V roce 2019 stála sedm milionů korun, v loňské mírné zimě do tří milionů. I v této zimě se zatím náklady podle starosty pohybují do tří milionů korun.
Technické služby se starají o 80 kilometrů místních silnic a 90 kilometrů chodníků. Používají jen víceúčelovou techniku. Například dávkování posypu v pickupech upravuje vestavěná GPS.
Firma Satt s ročním obratem okolo 150 milionů korun se zatím zabývala hlavně dodávkami tepla a internetového připojení. Za techniku potřebnou pro údržbu vydala přes pět milionů Kč. Zaměstnává okolo 50 lidí, zimní údržbou se z nich zabývá pětina.