Článek
Od chvíle, kdy jedna z největších nákladních lodí světa na šest dní zablokovala Suezský průplav, uplynuly téměř tři měsíce. Ani po takové době však společnosti, jejichž zboží bylo na palubě, nemají ke svým výrobkům přístup.
Patří mezi ně například výrobce nábytku IKEA nebo technologická firma Lenovo. Na lodi ale měly svůj náklad i menší subjekty, jako je britský výrobce jízdních kol Pearson 1860 či producent dekových županů Snuggy UK, pro které představuje uvíznuté zboží existenční hrozbu.
Egyptský soud zabavil nákladní kolos Ever Given s 18 300 kontejnery na palubě poté, co Správa Suezského průplavu (SSP) podala žalobu na japonského majitele zaseknutého obra firmu Shoei Kisen Kaisha. Ten svoje plavidlo pronajal tchajwanské přepravní společnosti Evergreen Marine. Celková hodnota zboží na palubě se odhadem pohybuje kolem 600 až 700 milionů dolarů.
Za ztráty vzniklé najetím na mělčinu v úzké části průplavu a zablokováním dopravy ovšem egyptská SSP požaduje náhradu škody ve výši 916 milionů dolarů. Po dobu soudního sporu tak bude Ever Given i s nákladem zakotvena ve Velkém Hořkém jezeře, jež Suezský průplav rozděluje na severní a jižní část.
„Nedáváme si velkou naději, že letos uvidíme naše zásoby. Přesto, že jsou pojištěné, vidíme jen malou šanci na vypořádání během několika příštích měsíců, ne-li let,“ uvedl pro CNN Business Will Pearson, ředitel společnosti Pearson 1860. Jeho firma má na lodi výrobky v hodnotě více než 100 tisíc dolarů.
Několik dalších společností, které potkal stejný osud, sdělilo pro server CNN Business, že v souvislosti s pokračujícím soudním řízením nevědí, jaký je stav jejich zboží, a jsou vyloučeny z jednání o jeho propuštění. I v případě, že dojde k dohodě, budou tyto firmy nebo jejich pojišťovny pravděpodobně muset uhradit část vyrovnání.
I když se to může zdát absurdní, podle zásady námořního práva zvané „obecný průměr“ by postižené firmy měly platit. Pravidlo od všech zúčastněných stran při plavbě vyžaduje, aby se v případě vniklé ztráty poměrně podílely na nákladech. Zásada má své kořeny v předpisech upravujících námořní obchod, které před více než tisíciletím stanovil lid ostrova Rhodosu na území současného Řecka.
„Pokud někomu, v tomto případě majitelům lodí, vzniknou mimořádné náklady z důvodu zajištění obecně prospěšné věci, pak se žádá, aby se na jejich splacení podíleli všichni,“ řekl Jai Sharma, vedoucí oddělení nákladních nehod v advokátní kanceláři Clyde & Co, jež zastupuje společnosti a pojistitele s nákladem přes 100 milionů dolarů na lodi Ever Given.
Nábytkářský gigant IKEA sdělil, že na palubě lodi je řada jeho výrobků, ale odmítnul poskytnout další podrobnosti o zásilce. Firma Lenovo potvrdila, že má na lodi také svůj náklad. Její mluvčí uvedl, že společnost „zkoumá možnosti, jak zboží získat zpět“.
Ještě větší boj však čeká malé společnosti, jako je například EasyEquipment. Britský podnik nemá námořní pojištění na své zboží – chladničky v hodnotě 100 tisíc dolarů. Ty měl dodat do restaurací předtím, než se v květnu zmírnila omezení týkající se koronaviru.
„Nejenže jsme přišli o veškeré zisky z této klíčové zakázky, ale ovlivnilo to i restaurační podniky, které doufaly, že po výluce znovu otevřou své dveře,“ uvedl generální ředitel Michael Shah. „Ocitli jsme se v této nejistotě a já vím, že budu muset zaplatit ten takzvaný obecný průměrný, abych získal zpět své zásoby,“ dodal Shah.
Společnost Pearson 1860 uvedla, že od úřadů suezského kanálu obdržela jen málo aktuálních informací ohledně právních jednání a stavu své zásilky. „Zdá se, že mezi majitelem lodi, přepravní společností Evergreen a úřady Suezského průplavu probíhá neustálé přenášení viny a tahanice o pojištění,“ uvedl Pearson.
S jeho názorem souhlasí i společnost Snuggy, malá britská firma, která byla založena teprve před dvěma lety. Spoluzakladatel Jack Griffiths sdělil, že na lodi se nachází její nejprodávanější výrobky v hodnotě více než 550 tisíc dolarů. Podnik dělá jen dvě velké zakázky ročně a tato mu měla vydržet do začátku zimy.