Článek
V rámci pilotního programu, který se bude testovat ve městě Scottsdale v Arizoně, si budou moci zákazníci Walmartu objednat nákup v místním obchodě a nechat jej doručit prostřednictvím jednoho ze samořiditelných elektrických vozů Chevy Bolt od výrobce Cruise.
Zatímco vozidla budou fungovat autonomně, za volantem bude během testování sedět vždy jeden z lidských zaměstnanců, který v případě problému zasáhne.
Firmy prozatím o spolupráci nezveřejnily větší detaily. Kolik aut se testování bude účastnit a jak široká klientela může program vyzkoušet, zatím nevědí ani americká média. První rozvoz by se měl uskutečnit už začátkem příštího roku.
„Technologie, která má potenciál nejen ušetřit zákazníkům čas a peníze, ale také být nápomocna planetě. To je něco, co nás láká, a chceme znát všechny podrobnosti,“ uvedl v úterý ve svém prohlášení Tom Ward, viceprezident digitálních operací ve Walmartu. Ward navíc dodal, že tento zkušební program podporuje „cestu maloobchodníků k nulovým emisím do roku 2040“.
Program, o kterém se veřejnost dozvěděla teprve tento týden, je jen dalším způsobem, jak se americký Walmart snaží rozšířit svou nabídku odběrných a doručovacích služeb. Například jen před několika měsíci spustil program Express. Pokud si zákazník k objednávce připlatí dalších deset dolarů, může mít nákup u sebe už do dvou hodin od objednání.
Express služba byla původně testována ve sto obchodech ve Spojených státech. Nyní už ale funguje na více než 2800 místech, čímž dosáhla na více než 65 procent amerických domácností.
Experimenty Walmartu
Maloobchodní gigant už experimentoval s různými formami technologií, které měly pomoct vyladit neefektivní nebo nákladné aspekty jeho podnikání. A to od zjednodušení doplňování zásob v regálech, o což se na některých místech staraly roboty, po zrychlenou expedici objednávek zákazníků přímo k nim domů.
Kromě vývoje doručovacích služeb Walmart před nedávnem uzavřel partnerství také s hrstkou vývojářů autonomních vozidel, aby otestoval, jak by se technologie autonomních vozů rozvážejících nákupy mohla využít v komerčním měřítku.
V roce 2018 Walmart spolupracoval s americkou automobilkou Ford Motor na Floridě na podobné autonomní službě dodávek potravin, jako zahajuje aktuálně s firmou Cruise.
Ta v e-mailu agentuře Reuters uvedla, že společnost je „absolutně zaměřena na to, aby byl tento první pilot u společnosti Walmart úspěšný“.
Cruise již několik let testuje svá samořiditelná vozidla v San Franciscu a plánuje spustit komerční službu robotaxi s využitím flotily samojízdných elektromobilů Chevy Bolt dodávaných společností GM a upravených společností Cruise pro autonomní řízení. Kromě robotaxi poskytovala firma obyvatelům San Francisca také služby automatického doručování potravin.
Cruise má pro svůj byznys plán navíc podporu široké veřejnosti. GM do vývojáře už investovala jednu miliardu dolarů, aby mohl zahájit vývoj svých vozidel s autonomním pohonem. Podpory se ale firma dočkala například od společnosti Honda Motor, japonské SoftBank Group nebo T. Rowe Price.
Vzhledem k tomu, že se provoz v nákupních centrech po celé zemi zpomalil, američtí maloobchodníci, jako jsou Walmart a Target, hledají způsoby, jak konkurovat online gigantům typu Amazonu, a právě autonomní dodávka by mohla být jednou z možností.
Ne všechny technologické experimenty Walmartu ale v historii uspěly. Společnost například nedávno ukončila smlouvu s robotickou společností Bossa Nova Robotics poté, co se rozhodla, že lidé jsou pro zásobování regálů zbožím efektivnější než roboti.