Hlavní obsah

Zážitky v bačkorách frčí i po skončení zákazů. Část lidí se stále bojí

Celý díl magazínu Byznys zblízka. Hlavním hostem byl šéf firmy Zážitky.cz Jan Hájek.Video: Zuzana Hodková

Degustace vína v obývacím pokoji? Online partnerská terapie anebo ochutnávky přes počítač? Zážitky, které vznikly v nouzovém stavu a období zákazů, bodují i teď. Část lidí se totiž stále bojí.

Článek

„Kolem 12. března se zážitkový svět zastavil. Vzali jsme proto to, co se koná v reálném světě, a přetvořili to v zážitky na doma,“ říká majitel firmy Zážitky.cz Jan Hájek. Degustace vína či čokolády, partnerská terapie nebo hospodský kvíz se tak přesunuly na obrazovky počítačů. A už tam zůstaly. Navzdory tomu, že se restaurace pomalu otevírají a omezení uvolňují.

Hospodský kvíz na doma

„O domácí zážitky je zájem pořád veliký a stále narůstá,“ říká Hájek. Firma proto i v těchto dnech přidává nové zážitky – třeba online kurz fotografování mobilem nebo domácí hospodský kvíz. Už teď je proto jasné, že vznikl nový trend v zážitkovém byznysu.

O zážitky na doma mají zájem i lidé, pro které je cesta za klasickou degustací dlouhá. „Jednoznačně největší zájem je o degustaci vín, čokolád a piva,“ vysvětluje Hájek.

Největší hráči trhu se zážitky

Adrop

Allegria

Zážitky.cz

Slevomat

Firma si v době nouzového stavu sáhla na dno. „V březnu jsme klesli na deset procent. Byly dny, kdy to byla nula,“ říká Hájek. Společnost musela výrazně redukovat náklady. Přestěhovala se do menších prostor a ze zaměstnanců zbyla polovina. „Udělali jsme řadu rozhodnutí, která neohrozí chod firmy, ale ušetří nám měsíčně desítky až stovky tisíc,“ upřesňuje Hájek. Všechny prodané poukazy pak společnost prodloužila o 12 měsíců.

S návratem společnosti k normálnímu životu se ale vrátily i tradiční zážitky. Dlouhodobě nejprodávanější a neúspěšnější je let balonem. „Ročně prodáme několik tisíc letenek. Když to spočítám, letěly s námi za celou dobu naší existence nižší desítky lidí,“ dodává Hájek.

Jak se vyrábí horkovzdušný balon? Vyzkoušeli jsme si to.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Po nouzovém stavu bungee jumping

Nouzovým stavem unavení Češi ale teď chtějí i pořádný adrenalin, a tak kupují tandemové seskoky, bungee jumping a větrný tunel.

„Samozřejmě, že návrat do předkoronavirového období bude trvat dlouho,“ předpokládá Hájek. To bude mít dopad i na tržby. Loni se Zážitky.cz blížily 50 milionům. „Dvanáct let kontinuálně rosteme o 30 procent. Letos bych považoval za úspěch, kdybychom měli čísla jako loni,“ dodává Hájek.

Zážitky v Česku nabízí více než dvě desítky firem. Ty největší měly před koronavirem obrat v řádu desetimilionů ročně. Jestli a jak moc se teď trh pročistí, ukážou následující měsíce. Přiblížit se zákazníkům co nejvíce se v době pandemie snažila většina z nich. Firma Adrop například nabídla – a stále nabízí – půjčení virtuální reality domů, online kurz vaření nebo online trénink. V Allegrii se zase nejvíce prodávaly univerzální poukazy.

Doporučované