Článek
Češi objevují „díky“ covidu novou dimenzi cestování – ježdění v obytných autech. Díky nim si mohou užívat hory, do kterých se bez vlastnictví vlastní horské chalupy dostanou jen stěží. Karavany je tak možné vidět na mnoha turisticky atraktivních místech.
„Karavanem jezdím už sedm let a je vidět, že o to roste mezi Čechy zájem. Covid to nyní výrazně urychlil,“ říká Vladimír Kysela, který byl zvyklý si vzít lyže a běžky a vyrazit na zimu na Trutnovsko. „To je nyní zavřené, moc mě to mrzí, ale nedá se nic dělat,“ dodává.
Hor zaplňujících se obytnými auty si všímají i turisté. „S rodinou jsme strávila týden v Harrachově. Na parkovišti pod lanovkou stálo asi patnáct obytných aut a obsazené bylo i další parkoviště. Byla velká zima a večer bylo vidět, jak se z karavanů kouří,“ popisuje Eva ze Slaného.
Město zájem lidí o cestování v obytných autech zaznamenalo a snaží se ho využít.
„Že Češi začali jezdit na hory v karavanech, je vidět na celých Krkonoších. Uvažujeme o tom, že bychom pro ně na léto zřídili karavan park na doskočišti pod Mamutím můstkem. Chceme tím podpořit trend, který zde samovolně vznikl a o který projevili zájem i místní podnikatelé,“ říká mluvčí města Hana Veselá. Podle ní je to však zatím ve stadiu úvah, místo by se muselo vybavit elektřinou, vodou a dalším potřebným zázemím.
Růst zájmu o karavany potvrzují například prodejci aut. „Předloni jsme prodali 100 aut, loni 140 a letos bychom jich prodali ještě víc, ale jsme limitování výrobci, kteří nestíhají vyrábět. Na skladu máme posledních 15 aut, zároveň už přijímáme objednávky na sezonu 2022,“ popisuje Miroslav Praizler, vedoucí provozovny ve společnosti Burimex, která provozuje stránky Svět karavanů.
Společnost prodává auta německých a anglických výrobců v ceně od 600 tisíc korun až do 2,4 milionu korun. Češi mají podle něj největší zájem o karavany, které se zavěšují za auta. Kupují je různé skupiny zákazníků – podnikatelé, doktoři, právníci, dělníci a rodiny s dětmi či mladé i starší páry.
Ještě větší relativní nárůst prodejů eviduje Caravan Centrum Pardubice. „Podle posledních statistik se nám prodeje meziročně zvýšily zhruba o 300 procent,“ říká Petr Tesner.
Hlad po obytných autech registrují i půjčovny. Společnost AutoPartner Plus, která patří k jedněm z největších v Česku, měla před deseti lety ve flotile 11 aut, dnes je to 63. V roce 2012 zaznamenala 215 pronájmů, loni to bylo přes 660.
„Za posledních 10 let se zvýšil počet pronájmů obytných vozů přibližně šestkrát, pro letošek očekáváme přibližně 700 pronájmů. Podobným tempem, jakým roste počet vozů ve flotile naší půjčovny, roste i počet prodaných vozů, protože téměř všechny vozy z půjčovny každoročně měníme za nové,“ popisuje Daniel Havelka.
Na karavanovou vlnu naskočil loni v létě i Lukáš Janoušek, který spoluvlastní značku Campiri. Ta sdružuje nabídku karavanů od půjčoven i soukromníků a propojuje ji s poptávkou. V nabídce má nyní 150 vozů.
„Sám mám obytňák a chtěl jsem digitalizovat prostor, ve kterém si lze karavan pohodlně objednat. Situace na trhu akcelerovala díky covidu a prodejci a půjčovny zažili rekordní rok. Poptávka stoupla násobně a letos to bude ještě sílit,“ říká Janoušek.
Od začátku letošního roku si auto přes agregátor objednalo už 300 zájemců. Mnoho z nich si karavan zamluvilo už na léto, kdy vyráží na cestu obytňákem nejvíce lidí.
Vedle aut je však podle Janouška patrný i nárůst zájmu o další karavanové zboží, v létě to jsou hlavně kempingová křesílka a další nábytek, nádobí i kola a v zimě drobné spotřebiče, nemrznoucí kapalina, plynové hořáky na topení, ale i solární panely.
Růst zájmu o kempingové vybavení potvrzuje i srovnávač cen a nákupní rádce Zboží.cz. „Kempingový nábytek budí o více než 500 procent větší zájem než loni, příslušenství ke karavanům pak vykazuje nárůst o 180 procent. Jde o klimatizace, ledničky, klíny na parkování a podobně. Lidé se zajímají i o chemické toalety nebo kempingová světla a lucerny,“ říká jeho manažer Jan Kriegel.
Podle Asociace kempování a karavaningu stoupl počet aktivních karavanistů zhruba čtyřnásobně. „Dokazuje to počet našich členů, čísla diskutujících na karavanistických fórech a skupinách založených na Facebooku. Aktuálně se této zálibě věnuje více než 200 tisíc lidí, protože karavaning v poslední době oslovuje čím dál mladší zákazníky a mladé rodiny, které tak tráví čas společně aktivně v přírodě,“ shrnuje zájem o obytňáky Klára Hájek Velinská.