Článek
I když se v sobotu před pátou odpoledne dočkali řidiči jízdy po dokončené dálnici D8, minimálně v prvních týdnech budou muset na dvou kilometrech nové vozovky přibrzdit.
V oblasti, která stavaře na dálnici dlouhodobě trápí, totiž odborníci při monitorování terénu zjistili pohyby pod částí nové prackovické estakády, a tak zde bude nprovoz sveden jenom do dvou pruhů.
Zatímco ŘSD, ministr dopravy Dan Ťok i ústecký hejtman Oldřich Bubeníček míní, že jde o přechodný problém, který se v řádu týdnů vyřeší, premiér Bohuslav Sobotka už připustil, že by tyto problémy mohly vést až k uzavření dálnice.
Ani geologové se ve výhledu příštích dní na D8 zcela neshodnou.
Seznam hovořil s Janem Blahůtem z Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd a Vladimírem Cajzem, který je autorem posudků na různé trasy dálnice.
Čtěte více:
Co se na dálnici D8 nyní stalo?
Jan Blahůt: Podle mých informací byly zjištěny nějaké pohyby na pravé opěře prackovického mostu. Jsou velice drobné a měly by ustat, až se ukončí stavební činnost. Pak by měla být dálnice zcela provozuschopná. Nejde o to, že by tam něco praskalo nebo se sesouvalo, jsou to jen nějaké lokální pohyby.
Vladimír Cajz: Nejsem členem komise, která rozhodovala, a specialisté z mého oboru v ní zareagovali jistě správně. Problém je dlouhodobě zakotven v tom, že zdejší horninové prostředí je naprosto nevhodné pro stavbu takovéhoto liniového charakteru. To jsme věděli od samého počátku a to, že se otevírá jenom jedna polovina dálnice, znamená, že na té druhé starý problém přetrvává. Nepřeji nikomu, aby se projevil i na té „zprovozněné". Do budoucna se to ale jednoznačně vyloučit nedá. Panem ministrem přiznaný pohyb v hloubce 14 či 20 metrů by mohl znamenat aktivizaci starých sesuvných akumulací technickými zásahy. To by potom byl problém velmi vážný. Ostatně něco podobného se nejpravděpodobněji povedlo i při sesuvu z roku 2013. Nevhodný dálniční zářez ve starých sesuvech nejméně významně přispěl k jeho iniciaci.
Jak vážný je to problém?
Jan Blahůt: Při tak rozsáhlé stavební činnosti, jaká je na D8, jde o běžnou věc, protože stavba vlastně není úplně ještě dokončena.
Vladimír Cajz: Nemohu soudit přesně, neboť nejsem specialista z inženýrské geologie ani v geotechnice. Nicméně moje znalost horninového prostředí ústí v to, že závada je velmi podstatná, a pokud se ji podaří odstranit, budou to další obrovské investice. Musíme se rozhodnout, zda nám to stojí za to. To za nás jistě zodpovědně zvládnou námi zvolení politici.
V čem pomůže omezení provozu?
V čem může pomoci omezení provozu do dvou pruhů na dvou kilometrech čerstvě otevřené dálnice?
Jan Blahůt: Je to z preventivních důvodů. Na levé opěře mostu, kde se jezdit bude, žádné pohyby změřeny nebyly. Omezení na pravé straně je jen z předběžné opatrnosti. Až se tam dodělají stavební úpravy, měl by se úsek zprovoznit.
Jak dlouho mohou omezení trvat?
Jan Blahůt: Nemám teď v tuto chvíli přesný odhad, očekávám to v řádu týdnů.
Vladimír Cajz: Podle mého názoru budou s dálnicí D8 v tomto úseku problémy neustále, po celou dobu životnosti. A to je přesně to, kam se ten problém měl dostat, abychom i nadále mohli investovat do opravy něčeho, co tam nikdy nemělo stát. Asi by bylo vhodné vyvodit zodpovědnost.
Video: S Vladimírem Cajzem na D8