Hlavní obsah

Závod historických automobilů vyhrál Pavel Procházka s Praga Alfa z r. 1922

Foto: Seznam Zprávy

„Ilustrační foto.“

Absolutním vítězem závodu historických automobilů 1000 mil československých se stal Pavel Procházka s vozem Praga Alfa z roku 1922.

Článek

Podle Procházky to byl nejstarší vůz v letošní soutěži. Účastníci závodu dorazili k pražskému Národnímu technickému muzeu v Praze dnes v podvečer. Vyhlášení výsledků se konalo večer v muzeu. Závodníci, kteří vyrazili z Prahy ve čtvrtek, za sebou měli cestu do Bratislavy a zpátky, na Slovensku museli zdolat například vrch Pezinská baba.

Závod se nejel na maximální rychlost, jako za první republiky, ale jako jízda pravidelnosti a úkolem závodníků bylo se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině. Zároveň plnili i další dílčí úkoly. Vedle hlavního vítěze pořadatelé ocenili také tři nejlepší posádky v sekcích podle obsahu válců, ve slalomu či v kategorii Dámský pohár.

Procházka po vyhlášení v Národním technickém muzeu médiím řekl, že vítězství je překvapení. Zdůraznil, že úkolů je během závodu mnoho a řada věcí se také může pokazit, úspěch je podle něj „trošku díl náhody.“ Závodník však také uvedl, že ačkoliv byl jeho vůz v soutěži nejstarší, neměl na trase ani jeden problém. Procházka se závodů historických aut účastní řadu let, veterány začal sbírat, když mu bylo sedmnáct - počátkem 80. let. Podotkl, že v budoucnu určitě pojede znovu a na opětovném vítězství nelpí.

Kolem přijíždějících aut se dnes u muzea sešlo mnoho lidí. První účastníky, kteří přijeli kolem 17:00, přivítala asi stovka přihlížejících, kterých později přibylo. Vozy si fotografovali, vyptávali se posádek na zážitky a v cíli tekl také sekt.

„Masomlejn, to je sebemrskačství. Záda mám zpocená, nohy mám opálené, prsty mám spálené od vejfuku. A podívejte se na můj nos,“ řekl ČTK ohledně dojmů z trasy jeden ze závodníků, Karel Kupka, který jel trasu ve voze Sénechal SS z roku 1924. Jeho posádka na trase musela vypořádat s uvolněným setrvačníkem. „Museli jsme půlku auta rozebrat,“ podotkl Kupka, který podle pořadatelů patří k pravidelným účastníkům retro jízdy.

Už posedmé se závodu zúčastnil také Vratislav Veselý, který k muzeu dojel kolem páté odpolední se svým tatínkem Vratislavem. „Úžasný. Bylo nám vedro, ale bylo to nádherný. Stálo to za to,“ sdělil po dojezdu ČTK Veselý. „Ta trasa jako taková náročná není, ale nejnáročnější je udržet to vozidlo v provozu, udržet řidiče ve stavu bdělosti,“ dodal pak závodník, který závod absolvoval v BMW 315 z roku 1934.

Později začala prezentace vozů, v níž pořadatelé představili jednotlivé posádky, auta i řadu zajímavostí. Lidé dnes mohli také spatřit několik vozů, které závod absolvovaly i v meziválečném období. V závodu automobilů vyrobených do roku 1939 letos startovalo celkem 117 vozidel. Ředitel závodu Miroslav Krejsa ČTK řekl, že do cíle nedorazilo do 15 aut, což označil za stále dobrý výsledek. Trasu absolvovala i auta novější výroby, ta však nebyla účastníky závodu.

Retro jízda, kterou pořádá Spolek 1000 mil československých spolu s Veteran Car Clubem Praha, Autoklubem ČR a Design Veteran Car Clubem Bratislava každoročně od roku 2015, obnovuje tradici slavného automobilového závodu ze 30. let minulého století. Rychlostní závod cestovních automobilů se konal na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Bratislava - Praha a účastníci ji absolvovali dvakrát, celkově tedy téměř 1600 kilometrů. Letošní ročník je podle organizátorů připomínkou 120. výročí narození automobilového závodníka Bohumila Turka, jehož kariéru ukončila v roce 1935 havárie právě v závodě 1000 mil československých.

Související témata:

Doporučované