Článek
Michael Pánek má ve Středočeském kraji pověst chronického potížisty. Loni v létě přišel s výbušnou zprávou, že kraji unikají při opravách silnic stamiliony korun. Například tím, že většina zakázek se nesoutěží otevřeně a dostává je úzká skupina firem.
Tohle zjištění fakticky odstartovalo pád tehdejší koalice ANO, ODS a Starostů. Hnutí ANO nově složilo vládu se sociálními demokraty a komunisty.
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová pak zadala na Krajské správě a údržbě silnic audit od soukromé společnosti, který měl všechna podezření vyvrátit. Seznam získal jeho závěry: vyplývá z nich, že docházelo jen k drobným administrativním chybám.
„Zjištění předkládaná v rámci této auditní zprávy popisují dílčí, nikoli systémové neefektivity a pochybení, které představují oblasti pro optimalizaci a zvýšení efektivity klíčových procesů a hospodaření organizace,“ napsali auditoři ze společnosti BDO o hospodaření správy silnic, organizaci s třímiliardovým rozpočtem.
„Důležité je, že nedošlo k porušení zákonů,“ shrnul radní pro dopravu František Petrtýl (ANO).
Zastupitel Pánek ovšem namítá, že audit vůbec nezkoumal to, nač jeho zpráva upozornila. Tedy například účelové dělení zakázek, tak aby se cena dostala pod šest milionů – a nemuselo se konat výběrové řízení otevřené všem firmám. Ale aby správa silnic mohla oslovit napřímo jen několik firem k podání nabídky.
Podle Pánkových propočtů takhle kraj za poslední roky přišel zhruba o 670 milionů – tím, že se cena takových tendrů nesrážela v otevřených soutěžích. A ještě prý ani práce nejsou často odvedené kvalitně.
Celou reportáž najdete v úvodu článku.