Článek
Česká republika vyváží do Velká Británie zboží za více než 200 miliard korun, takže ostrovní království představuje pátého největšího partnera. Podle Radka Špicara, viceprezidenta Svazu průmyslu a dopravy, jde o špatnou zprávu – prakticky ze všech myslitelných úhlů pohledu.
„Velká Británie je významný trh pro pilíře českého průmyslu jako jsou automobilky, takže problémy ve vzájemných vztazích by se nemohly nepodepsat na výkonnosti českého průmyslu,“ myslí si Špicar a zdůrazňuje, že 31. lednem se vlastně nic nemění.
„V tuto chvíli se pro nás byznysově nic neděje a ještě několik měsíců se dít nebude. Politicky všechno končí, byznysově to teprve začíná,“ vysvětluje s odkazem na složitá jednání o vzájemných obchodních vztazích. A nepovažuje za reálné, že by se Británie a EU do konce roku dohodly.
Pokud by se to nepodařilo, nastal by „odložený“ tvrdý brexit a podniky by čelily nejen formálním problémům typu celní kontroly a průtahy na hranicích, ale především by vláda v Londýně zatížila jejich zboží clem – buď by se začalo obchodovat podle pravidel WTO, nebo podle celního věstníku připraveného britskou vládou pro případ tvrdého brexitu.
„Musíme si dát pozor, aby to byla přátelská dohoda. Aby nedošlo k zavedení cel, to by mělo negativní důsledky, protože ve hře jsou také cla na auta a autodíly,“ zdůraznil Špicar. Každá z českých automobilek na ostrovy vyváží desítky tisíc aut.
Čeští autoprůmyslníci však v boji za co nejsvobodnější obchod s Velkou Británií rozhodně nestojí sami. Podle výpočtů agentury Bloomberg by britská cla dopadla na unijní dovoz aut a jejich komponent v hodnotě více než 38 miliard eur. A celkově by podle Bloombergu zatížila britská cla unijní zboží v hodnotě více než 47 miliard eur.
Autoprůmysl se tedy na tomto celním balíčku podílí třemi čtvrtinami.