Hlavní obsah

Automobilky stojí, otěže převzaly bazary

Foto: AutoESA

Poptávka po ojetých vozech pomáhá autobazarům dohnat ztráty z loňského pandemického roku.

Čekání na nové auto se v dnešní době může protáhnout na několik měsíců. Zájem o ojeté vozy tak roste. Poptávka je o čtvrtinu vyšší než jindy i navzdory tomu, že ojetiny zdražují o desetitisíce.

Článek

Článek si můžete poslechnout v audioverzi.

Autosalony často odmítají přání zákazníků s tím, že jim nemají co prodat. V autobazaru AutoESA v pražských Štěrboholech však na první pohled není poznat, že se toto odvětví rovněž potýká s nedostatkem ojetin, přestože situace není tak žalostná jako u nových vozů.

Na parkovišti se nenajde volné místo, na ploše stojí zhruba 800 aut různých značek a různé cenové kategorie. Právě o ojeté vozy je nyní na trhu vysoký zájem.

Zákazník dnes nemá šanci si koupit skladové auto, protože jich je skutečně nedostatek.
Filip Kučera, AutoESA

„Zákazník dnes nemá šanci si koupit skladové auto, protože jich je skutečně nedostatek. Volí tak náhradní řešení, a tak po ojetých autech poptávka roste,“ říká Filip Kučera, mluvčí AutoESA.

Zájem o starší vozy je podle něj oproti předchozím letům vyšší o 25 procent. Největší zájem je hlavně o škodovky. Když se do autobazaru dostanou, příliš dlouho se v něm neohřejí. „Jsme schopni takové auto prodat v řádu několika dnů, maximálně týdnů. Standardní obrátka se ale pohybuje v řádu týdnů a měsíců,“ uvádí Kučera.

Některá auta na place jsou již opatřena cedulkou „zadáno“, zájemce tedy již složil zálohu a vůz si přijde vyzvednout. Většinou jde o auta v cenovém rozmezí 100 až 350 tisíc korun. Nejdříve jdou pryč hlavně rodinné vozy značek Volkswagen či Ford, novější škodovky jsou většinou rozebrané.

Například vozů SUV se zde najdou jen jednotky. „Ty jsou fenoménem dnešní doby. Pokud máme zajímavé SUV, je hned pryč,“ doplňuje Kučera.

Už v dopoledních hodinách se po parkovišti rozhlížejí potenciální kupci nebo si odsud staronová auta odvážejí. Největší nátlak je však o víkendu nebo večer.

Poptávka je vysoká i přesto, že ojetiny zdražují. Cenu ženou nahoru především vstupní náklady. „Jsme nuceni nabídnout mnohem vyšší výkupní cenu, než je obvyklé. Musíme vykupovat auta za ceny, jako by byl rok 2019 a auto by bylo o dva roky mladší. Tedy o nějakých 15 až 30 tisíc víc,“ popisuje Kučera. Cenovka za oknem je tak o pět až 10 procent vyšší než jindy.

Škodovky se však prodávají i přes vyšší ceny. „Marže na škodovkách se pohybuje řádově v několika tisících korunách. Kdežto u ostatních značek se můžeme bavit o marži několikanásobně vyšší,“ vysvětluje Kučera.

Poptávka po použitých automobilech i přes vyšší cenu převyšuje nabídku. Na jedno auto někdy připadají i dva zájemci. Oproti předchozím rokům nabídka spadla o 10 až 20 procent. „V době lockdownu byl pozastaven dovoz vozů ze zahraničí. Nebylo téměř možné sem auto dostat, trhy stály a rozjezd nějakou dobu trvá,“ vysvětluje Kučera.

Základem pro sekundární trh s ojetinami je prodej nových vozů, který byl v loňském pandemickém roce zhruba o 20 procent nižší než za běžného stavu. Na autobazary tak dopadají i výpadky výroby způsobené covidem nebo nedostatkem čipů a dalších komponent.

Pokud bude výroba nadále omezená, tak by samozřejmě hlad po ojetých vozech byl násobně vyšší.
Filip Kučera, AutoESA

Do budoucna proto může zájem ještě narůst, záleží však na tom, jak se bude vyvíjet situace v automobilovém průmyslu. „Pokud bude výroba nadále omezená, tak by samozřejmě hlad po ojetých vozech byl násobně vyšší,“ upozorňuje Kučera. Na přesnější odhady je však ještě brzy.

Čekací doba na nové vozy se aktuálně pohybuje v řádu několika měsíců. V případě ojetých vozů je situace jednodušší a prodejny z ní proto profitují. AutuESA poptávka pomáhá dohnat ztráty způsobené pandemií.

Loni zde prodeje ojetin spadly o deset až 15 procent. „Teď bychom mohli být 15 až 20 procent nad rokem 2020. Co se týká profitability, tak věříme, že bychom mohli vynulovat ztrátu z loňského roku,“ doufá Kučera.

Doporučované