Hlavní obsah

Zaskočil jsem za Rafaela Kubelíka a od té doby mě najímají jen na Berlioze. Slavný dirigent na Pražském jaru

„Když posloucháte Berlioze, slyšíte současnou hudbu. Bude proto pořád přítomný ve společnosti,“ říká John Nelson.Video: Tereza Willoughby

Bez práce sedmasedmdesátiletého dirigenta Jonha Nelsona by se hrála hudba Hectora Berlioze mnohem méně. V Praze představil program, který ukázal obě tváře francouzského skladatele – duchovní i světskou.

Článek

„Můj učitel byl Francouz, ale nikdy nemluvil o Berliozovi. Francouzi ho neměli rádi,“ vysvětluje John Nelson, proč zasvětil svoji kariéru právě Hectoru Berliozovi. „Kamarád mi ale řekl, že musím udělat něco velkého, aby mě svět poznal. Našel jsem Berliozovy Trójany, pětihodinovou operu. O dva roky později v roce 1972 jsem ji poprvé předvedl v Carnegie Hall. A bylo to. Od té doby mě každý najímal jen na Berlioze.“

Program Vizionářský Berlioz uvedl dirigent, který patří k největším mistrům na hudbu tohoto Francouze. Provází ho celý život. Stejnou operou Trójané debutoval v newyorské Metropolitní opeře, kde musel bleskurychle zaskočit za Rafaela Kubelíka.

V Praze tento týden předvedl společně s rozhlasovými symfoniky program složený ze skladeb Te Deum a Harold v Itálii. Čím k němu Berlioz promlouvá? A co se snaží naopak John Nelson předat divákům? Sledujte ve videu výše.

Rozhovor je součástí pořadu Kultura Terezy Willoughby, který vysíláme v premiéře každý pátek od 20 hodin na celoplošné Televizi Seznam. Anebo si jej můžete ze záznamu pustit v archivu.

Jak naladit Televizi Seznam? Praktický návod ZDE.

A sledujte nás také na Facebooku.

Související témata:

Doporučované