Článek
Česká logisticko-technologická firma Zásilkovna oznamuje novou spolupráci, tentokrát s jedním z největších obchodních řetězců v tuzemsku. Do letošního června rozmístí u devíti nových provozoven Lidl po celém Česku Z-Boxy, bezdotyková samoobslužná výdejní místa.
První box už existuje, s otevřením nové prodejny Lidlu ho spustili ve Slavkově u Brna. Zásilkovna spustila Z-Boxy loni na konci září. Aktuálně jich v Česku funguje 102. V letošním roce plánuje firma jejich počet výrazně rozšířit o tisíce dalších. Kromě Česka a Slovenska i v dalších zemích střední Evropy.
Jak funguje Z-Box
Pro zákazníky 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
Jakmile řidič doručí zásilku do Z-Boxu, obdrží zákazník informační e-mail, SMS zprávu a notifikaci do aplikace Zásilkovna. K obsluze stačí mít na chytrém telefonu nainstalovanou aplikaci Zásilkovna a zapnuté Bluetooth.
Při příchodu k Z-Boxu se aplikace pomocí Bluetooth sama automaticky spáruje a otevře schránku s danou zásilkou.
Ke svému provozu potřebují boxy minimum energie, kterou získávají přes solární panely.
Cena za doručení je stejná jako na jiné výdejní místo Zásilkovny.
Zdroj: Packeta
„Velmi si cením toho, že se naším partnerem stal jeden z největších obchodních řetězců v České republice. Zákazníci jak Lidlu, tak Zásilkovny si budou moci najednou zakoupit potraviny a nejnutnější zboží v kamenné prodejně, ale také vyzvednout své zásilky objednané na internetu, což v současné pandemické situaci navíc velmi ocení “ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a šéfka skupiny Packeta, do které firma patří.
„Věřím, že se vzájemná spolupráce bude dále rozšiřovat, a to nejen v České republice, ale i v dalších zemích střední Evropy,“ říká žena, jejíž firma nedávno po vleklých problémech ukončila spolupráci s Českou poštou.
Podobně o spolupráci mluví i Lidl. „Umístěním Z-Boxů u našich nových prodejen přinášíme zákazníkům další benefit, jelikož mohou nakupování spojit s vyzvednutím zásilky, a tím tak ušetřit mnoho času,“ komentuje spolupráci Tomáš Myler, tiskový mluvčí společnosti Lidl Česká republika.
Zásilkovna cílí se Z-Boxy na menší města a vesnice, další velké využití mají boxy v developerských rezidenčních nebo komerčních prostorech.
Mám výdejní box, tedy jsem
Schránky v ulicích staví také balíkář WeDo. V ulicích českých měst se tak objevují nové výdejní boxy i v černo-zelených barvách. Mladý dravec mezi přepravci balíků staví svou expanzi na síti výdejen sesterské Mall Group.
Zásadní novinkou je, že WeDo veškeré své výdejní boxy otevře pro jakékoliv klienty z řad e-shopů. Dosud sloužily pouze pro potřeby internetových obchodů ze skupiny Mall Group, tedy například Mall.cz, CZC nebo Vivantis. „Jednáme se všemi ostatními, v intenzivních jednáních jsme asi s dvacítkou partnerů,“ řekl k tomu před pár dny ředitel WeDo Daniel Mareš.
Boxy lákají i další hráče
Výdejní boxy staví i konkurence. Obrovským tempem přibývají schránky společnosti Alza, jen loni se jejich počet (také vlivem covidu-19) ztrojnásobil. Na konci roku 2019 jich měl český e-shopový král v Česku, na Slovensku a v Maďarsku 200, aktuálně je na čísle 837 a investice zdaleka nekončí.
Do vlastních boxů však investují i menší hráči, například COOP, Rohlík nebo Pilulka.