Článek
Vypadalo to jako logické spojení – Zásilkovna se spojila s Českou poštou a zajišťovala jí službu takzvané první míle. Internetové obchody mohly na jakémkoliv jejím výdejním místě podávat zásilky, které pak Zásilkovna sesbírala a předala České poště na její třídicí depa k doručení koncovému zákazníkovi-adresátovi. V roce 2020 takto Zásilkovna předala poště 600 tisíc zásilek.
Zatímco dosud se šéfka Zásilkovny kritice pošty vyhýbala a partnera nekomentovala, tentokrát se vyjádřila ostře.
„Je mi velmi líto, že Česká pošta nevnímala Zásilkovnu jako partnera, který jí dlouhodobě pomáhá a je vstřícný ke spolupráci, stejně jako fungují státní a komerční firmy v oblasti logistiky v zahraničí. Pošta neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek, a v důsledku tohoto pravidelného zdražování jsme se dostali do bodu, kdy jsme v podstatě na každé zásilce tratili,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a generální ředitelka skupiny Packeta.
„Česká pošta nám navíc sdělila, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky s ohledem na roční počet zásilek, které jsme České poště předávali,“ dodává k vysvětlení o ukončení spolupráce.
Zásilkovna
Patří do skupiny Packeta, která působí ve 4 zemích střední a východní Evropy.
Momentálně expanduje na Blízký východ.
Spolupracuje s přibližně 40 tisíci e-shopy v ČR.
Růst za rok 2020: o 129 %.
Analýza Zásilkovny, kterou si udělala po ukončení vánoční sezóny 2020, navíc podle firmy ukázala naprosto nevyhovující kvalitu služeb partnera. Ze statistik totiž vyplynulo, že Česká pošta doručila v uplynulém roce v režimu D+1, tedy doručení do druhého dne, jen necelých 15 procent balíčků, které Zásilkovna předala České poště k přepravě na adresu.
„Nespokojení zákazníci se pak právem obraceli na nás, což zásadním způsobem poškozovalo naši pověst spolehlivého a kvalitního logistického partnera. V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánocemi oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek,“ dodává Kijonková s tím, že ze strany České pošty postrádali partnerský přístup.
„Bylo tomu spíše naopak. Česká pošta ve vánoční sezóně navíc veřejně prezentovala lživé informace poškozující naši značku. V takovémto partnerství nebylo možné dále setrvat, a byli jsme proto nuceni přijmout rozhodnutí o jeho ukončení,“ dodala.
Konec spolupráce s poštou podle ní zákazníci poptávající službu doručení na adresu nepocítí. Mělo by to naopak vést ke zlepšení služeb a vyššímu zákaznickému komfortu, tvrdí šéfka Zásilkovny.
Česká pošta: Mělo se jednat dál
„Česká pošta spolupracuje s mnoha klienty, pro které zajišťuje celou paletu služeb. Jako strategický hráč celého odvětví si plně uvědomuje svoji zodpovědnost za podobu a rozvoj trhu,“ stojí v prohlášení, které Seznam Zprávy získaly od Matyáše Vitíka, mluvčího České pošty, s tím, že se Zásilkovnou firma vedla jednání o podobě cen na rok 2021. Podle jejích slov a vzájemné dohody měla jednání, která nebyla dokončena, pokračovat v lednu tohoto roku.
„Z dnešního veřejného vyjádření se Česká pošta dozvídá, že pravděpodobně žádná další jednání nebudou a Zásilkovna již o její služby nemá zájem. Jsme rádi, že jsme svojí silnou logistickou sítí mohli Zásilkovně pomoci v růstu. Ač už Zásilkovna nebude naším klientem, ale konkurentem, vážíme si naší dosavadní spolupráce a přejeme mnoho úspěchů v další celosvětové expanzi, kterou Zásilkovna deklarovala. Svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty,“ napsal Seznam Zprávám Vitík.