Článek
Vojtěch Razima před lety založil sdružení s přiléhavým názvem Kverulant. A jako o kverulantovi o sobě také hrdě mluví. Upozorňuje na problémové veřejné zakázky, chyby úředníků, prodejce šizeného benzinu.
Ale největší úspěch se mu zhmotnil právě teď: Ode dneška platí zákon zakazující billboardy v okolí dálnic a silnic prvních tříd. Podle billboardových firem se dotkne tří tisíc poutačů.
Právě Vojtěch Razim byl tím, kdo celou akci za zákaz billboardů před pěti lety rozjel. Jeho Kverulant začal nejprve mapovat případy, kdy se o poutač v nepřehledném místě zabili řidiči. Potom - hlavně přes média - tlačil dál: Proč, když přejedete hranice do Rakouska, nenajdete tam žádnou reklamu? Proč zrovna Česko je rájem billboardů? Nehyzdí krajinu?
V roce 2012 se toho chytili i poslanci: Zákaz odhlasovali, byť později ho senátoři zmírnili. Původně se vztahoval na všechny silnice. Dnes platí pro hlavní tahy - ovšem jen pro zastavěná území. Tedy ne města nebo okolí benzinových stanic.
„Tam chceme napřít naše síly v příštích letech. Aby to i v našich městech vypadalo podobně jako v západních metropolích,“ plánuje Razima.
Zákon dostal pětiletý odklad, který vypršel právě dnes. Billboardové firmy už tento týden řekly, že poutače neodstraní, skupina senátorů chce v jejich prospěch podat ústavní žalobu. Nejde o málo, v billboardech se ročně protočí odhadem 4,5 miliardy korun.
Ministerstvo dopravy slibuje, že černé billboardy nechá odstranit. A náklady naúčtuje firmám.