Článek
Pivovary jdou do obchodů s největší novinkou letošního roku – nápojem hard seltzer. Chutí má s pivem pramálo společného a nejspíš se mine s chuťovými buňkami zatvrzelých pivařů. Pivovary přesto úspěchu nové kategorie, která vznikla v americkém státě Connecticut teprve v roce 2013, věří.
Osvěžující perlivý nápoj se vyrábí ze zkvašeného třtinového cukru nebo sladu a nechybí v něm kvasnice. Podobně jako radlery se objeví v různých ovocných příchutích, na rozdíl od nich má však podstatně větší množství alkoholu, které se dá srovnat s výčepními pivy nebo ležáky.
Jako první uvedl hard seltzer v tuzemsku v prosinci táborský pivovar Obora. V těchto dnech do kategorie v maloobchodu vstupuje Plzeňský Prazdroj s perlivým nápojem Viper se čtyřmi procenty alkoholu a příchutěmi limetky a brusinky.
„Jde o novou kategorii alkoholických nápojů, která cílí zejména na mladší dospělé, kteří se rádi baví s přáteli,“ říká brand manažerka značky Jana Vainerová. Prazdroj novinku zatím zalistoval v obchodech Košík.cz a hypermarketech Tesco. Svou „alko sodovku“ už také exportuje do Nizozemska, Rumunska, Maďarska a Británie.
Už brzy bude mít konkurenta. Během května pošle do regálů obchodních řetězců svou novinku nazvanou Wai Moment tuzemská dvojka Pivovary Staropramen.
„Kategorie zažívá v posledních letech na hyperkonkurenčním americkém trhu velký boom – v posledních letech jsme pozorovali trojciferný růst prodejů, hard seltzer se tak stal jednou z nejoblíbenějších novinek mezi nápoji,“ uvedla manažerka značky Katarína Košťáliková ze společnosti Pivovary Staropramen.
V Americe se do hard seltzerů krátce po jejich vzniku pustily téměř všechny velké pivovarnické skupiny. V roce 2019 v USA prodeje této kategorie vzrostly o více než 200 procent zhruba na 1,5 miliardy dolarů. Analytici očekávají, že bude pokračovat v silném globálním růstu a překročí v roce 2022 hranici čtyř miliard dolarů. Česká republika sehrává v rámci Evropy roli testovacího trhu a bývá mezi prvními, kde se podobné inovace z oblasti piva objevují.
Staropramen uvádí svůj Wai Moment v příchutích limety, lesního ovoce a tropického ovoce. Kromě vybraných řetězců, menších obchodů a e-shopů postupně zacílí i na bary a restaurace.
„Kategorii hard seltzer si na zahraničních trzích oblíbili zejména mladí dospělí. Ti v Česku zpravidla ovládají angličtinu, takže předpokládáme, že si naši konzumenti osvojí originální název,“ dodala Košťáliková k nápoji s obsahem čtyř procent alkoholu.
Zatímco Plzeňský Prazdroj svůj hard seltzer vyrábí v tuzemsku, Staropramen si nápoj nechává vyrábět na míru v belgickém pivovaru ze své mateřské skupiny Molson Coors Beverage Company.
Všechny tuzemské pivovary novinku nabídnou v plechovkách o objemu 0,33 litru. Staropramen s doporučenou cenou 33,90 koruny, Prazdroj za 24,90 koruny.
Když radler, tak nealko
„Hard seltzer bude trendem na příštích několik let podobně jako radlery a cidery. Myslím, že s tím postupně přijdou všechny velké skupiny v tuzemsku,“ říká Miroslav Harašta z pivovaru v Jarošově, který sleduje pivní trendy. Podle něj má nápoj šanci ukousnout si podobný podíl trhu jako oblíbené radlery.
Radlery neboli ovocné mixy na českém trhu stále dynamicky rostou, ale jen díky nealkoholickým variantám, které tvoří drtivou většinu prodejů v maloobchodní síti. Loni se podle dat společnosti NielsenIQ v obchodech prodaly radlery za 1,7 miliardy korun. Celá kategorie meziročně narostla zhruba o 200 milionů korun. Obliba alkoholických variant (obsahují kolem dvou procent alkoholu) však už několik let klesá. Naproti tomu nealko zažívá boom. Za poslední dva roky prodeje vzrostly bezmála na dvojnásobek, ze 762 milionů korun na 1,526 miliardy korun.
Hard seltzer není jen doménou pivovarů. Stane se také prvním krokem do světa alkoholických nápojů pro výrobce limonád Coca-Cola.
Ten se na konci minulého roku dohodl na distribuci hard seltzeru v USA pod svou značkou Topo Chico. Nápoj pro něj bude vyrábět skupina pivovarů Molson Coors.
„Hard seltzery míří na stejnou cílovou skupinu jako radlery. Trochu se ale obávám, aby neskončily podobně jako pivo Fénix. Jeho nástup byl pompézní, ale jakmile ho přestali marketingově podporovat, odumřelo,“ říká Tomáš Maier z České zemědělské univerzity.
S pšeničným pivem belgického typu s pomerančovou kůrou a koriandrem Fénix přišel Plzeňský Prazdroj v roce 2012. Po čtyřech letech výrobu ukončil kvůli slabému odbytu.