Hlavní obsah

Lichtenberg: Zaorálek v kultuře nic nedokázal. Peníze dává jen některým

Kdo by měl dostat pomoc? Podle ministra především nekomerční divadla.

Balíček pro kulturu se mu nelíbil natolik, že chtěl hlavu ministra kultury. Lubomír Zaorálek mu vyčetl aroganci a chování „burana“. Ředitel muzikálového Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg odpovídal ve Výzvě Seznam Zpráv.

Článek

Nestíháte číst? Poslechněte si audioverzi rozhovoru.

„Připadá mi trošku buranské, když vás někdo vyzve k odchodu, protože jste mu nedal peníze,“ řekl ve Výzvě Seznam Zpráv Lubomír Zaorálek. Řekl byste o sobě, že se chováte jako buran?

Já si to nemyslím. Kdybych se choval jako buran, tak na vesnici se každá lež a sprostota trestá čistou fackou.

Jak se vám něco takového od ministra kultury poslouchá?

Jistě ne příjemně, protože mám pocit, že na rozdíl od pana ministra kultury více než 20 let produkuji představení, která jsou velmi kladně přijímaná diváky. To víte, máme lepší a horší představení. Ale hrozně mě to urazilo. Protože pan ministr zatím jen rozházel zbytečnou spoustu peněz, v kultuře ale nic nedokázal.

Pan ministr tvrdí, že jste ho vyzval k rezignaci, protože vám Ministerstvo kultury „nedá prachy“. Nemá pravdu?

V momentu, kdy udeřil koronavirus a my jsme museli zavřít naše divadla, tak jsme se my, vlastníci několika pražských divadel, sešli a řešili jsme, co bude dál. Já jsem pana ministra, stejně tak i kolegové, několikrát vyzýval k diskusi. Pan ministr nám slíbil, a svědkem je například Michal Kocourek z Divadla Kalich, že bude poslouchat argumenty - a nic takového se nestalo. Myslíme, že úvaha pana ministra o tom, že my patříme do resortu průmyslu, kdežto on, že je ministr té nevýdělečné kultury, je zcestná.

Takže je, nebo není pravda, že jste ministra Zaorálka vyzval k rezignaci, protože jste nedostal peníze?

Já jsem žádné nežádal. Takže jsem žádné peníze nemohl dostat. Ta výzva byla rozhořčením nad tím, jakým způsobem, s jakou nevědomostí a přezíravostí se pan ministr dívá na náš segment. Myslím, že vyhazuje zbůhdarma spoustu peněz, jak jsem mu psal i v esemeskách. My jsme nežádali žádné nové peníze ze státního rozpočtu, my jsme chtěli, aby nám a veřejnosti pan ministr předložil, kam rozházel miliardu 70 milionů korun.

Foto: Divadlo Broadway

Šéf divadla Broadway Oldřich Lichtenberg s herci.

Oldřich Lichtenberg

Právník, manažer a podnikatel. Působí jako ředitel a majitel Divadla Broadway. Po roce 1990 byl ředitelem právního odboru na Ministerstvu kultury. V letech 1996 až 1998 působil ve volebním štábu ČSSD. Vystudoval právnickou fakultu.

Zatím přece nevíme, na které projekty peníze půjdou. Lubomír Zaorálek tvrdí, že peníze z toho miliardového balíku nejsou určené pro komerční divadla, jako je to vaše muzikálové, ale pro neziskovou kulturu. Není logické a správné podpořit v první vlně ty, kteří nemůžou tvořit zisk? Kteří jsou na tom nejhůř?

Ale to je demagogie pana ministra Zaorálka. Oni neberou platy, oni neberou honoráře v rámci toho divadla? Je iluzorní myslet si, že pořadatelé těch různých akcí, kterým dává pan ministr Zaorálek, si za to neberou odměnu, jež se ovšem nejmenuje zisk, tak jak se jmenuje v případě obchodních společností, jako jsme my. To je to licoměrné a neupřímné, co pan Zaorálek dělá. Další stovky milionů korun dává svým příspěvkovým organizacím, které tak jako tak mají garantované rozpočty svým zřizovatelem. A jejich zaměstnanci jsou doma za sto procent platu. Kdežto všechny osoby navázané na komerční subjekty zůstávají doma a pobírají v nejlepším případě příspěvek pro OSVČ.

Jenže nezávislé instituce nemůžou tvořit žádné rezervy a jsou v trošku jiné situaci než třeba vaše divadlo. V předminulém roce, to jsou poslední čísla, která mám k dispozici, utržilo Divadlo Broadway 21,5 milionu korun, čistý zisk činil 4 miliony korun. Není nezisková kultura momentálně v mnohem větším maléru než třeba Divadlo Broadway?

My jsme si nikdy ze zisku nevyplatili ani korunu dividend. Všechny peníze, které jsou v Divadle Broadway a jsou ziskem Divadla Broadway, se reinvestují zpátky do Divadla Broadway, protože technika, technologie, sedačky, malby tím náporem diváků opravdu strašně stárnou.

Takže vy s takovým obratem nemáte žádné rezervy ?

Ale máme rezervy. Na to, abychom přežili několik měsíců. Jistě, jako podnikatelé, když to tak nazývá pan ministr, musíme být připraveni třeba na to, že uděláme projekt, který se lidem nebude líbit a přestanou chodit. Ale ze dne na den tam nejde dát něco jiného. Nikdo není připraven na to, že ze dne na den zůstane úplně bez prostředků a běží mu v rámci divadla víceméně 100 procent nákladů. To jde utáhnout měsíc, dva, tři, ale jistě ne půl roku, ne-li delší období. To prostě nejde.

Nakolik odhadujete prozatímní ztráty?

To nejsou ztráty, to jsou náklady. My nevyžadujeme ani korunu, ani 10 haléřů náhradu nějakých ztrát zisku. My máme pevné měsíční náklady, které dosahují v rámci nájmu, energií a podobných nákladů zhruba milion korun měsíčně.

A žádal jste tedy o pomoc, když ne u Ministerstva kultury, tak u Ministerstva průmyslu a obchodu, případně Ministerstva práce a sociálních věcí?

Já pořád nechápu, proč jsme škatulkováni k Ministerstvu průmyslu.

Jsme kultura, ne průmyslový podnik

Protože jste podnikatel a vy sám jste několikrát opakoval, že podnikání v kultuře je byznys jako každý jiný.

Promiňte, jaký je rozdíl mezi tím, že Mamma Miu hraje soukromý subjekt nebo městské divadlo? Řekněte mi, jaký je v rámci toho rozdíl? Stejné představení, stejné technologie přípravy, stejné technologie prodeje lístků, stejné technologie v rámci provozování divadla. Jakým jiným způsobem to máme dělat? To máme hrát jenom představení Jak se kalila ocel, abychom spadli do resortu průmyslu? Ne, my jsme kultura.

Ale není jedno, u koho budete žádat o pomoc?

Není, protože spadáme do kultury stejně jako jiná divadla. A že nás pan ministr Zaorálek přesunuje do jiného resortu, je ryzí alibismus. Chybu spatřuji v tom, že on se o nás vůbec nezajímá a nic o nás neví. Kdyby si aspoň vyslechl tu naši situaci, a to nemusím být já, to můžou být méně radikální kolegové. On to totiž nikdy neudělal. A to je ta strašná chyba.

Ale pan ministr říkal, že se s vámi ještě bude chtít sejít. Přišla už nějaká pozvánka na Ministerstvo kultury?

Nám do Divadla Broadway určitě ne. Jestli jiným kolegům, nemám zprávu. Ale vyloučit to nemůžu.

Od 8. června by mohla hrát divadla pro 50 lidí. Zkusíte to u vás na Broadwayi?

To v žádném případě nejde. My jsme divadlo, které má 806 míst, a když hrajeme pro méně než 600 lidí, jsme ztrátoví. Tohle je třeba pro menší divadla, možná typu Ungelt, možná komorní letní scény a je fajn, že to tak je. Na druhou stranu, začít v červnu hrát není ani pro malá divadla jistě žádné terno, s výjimkou těch letních scén. Protože prodeje vstupenek se realizují v delším časovém horizontu. A já si nejsem jist, že to je velká pomoc. Ale zaplať pánbůh za to, teď mluvím za kolegy a jejich byznys, kterému nerozumím. Pro nás tohle řešení není.

Jaké jiné úlevy by vám pomohly?

My bychom uvítali, kdyby ministr kultury řekl: Ano, vy, třebaže ne v té první linii, ale jste naši a já vám prostě pomůžu nějakým způsobem překonat tuhle nejhorší dobu.

Ale pan ministr kultury tohle zrovna řekl. Že se bude zajímat i o komerční kulturu, i když ne teď v té první vlně.

Pan ministr nám řekl, že patříme pod Ministerstvo průmyslu, několikrát nás osočil, v každém rozhovoru říká něco jiného. Pokud to tak je, tak je to fajn. Protože jsme nenašli dostatečné záruky, že s námi pan ministr kultury bude jednat, tak jsme se asi 5 nebo 6 divadel obrátili dopisem na pana premiéra Babiše, kde jsme mu poslali vyčíslení nákladů.

A přišla odpověď?

Přišla odpověď, abychom doplnili nějaké konkrétní údaje, což jsme udělali, a to bylo někdy koncem minulého týdne, takže čekáme. Pořadatelům, kteří prodávají vstupenky, na nichž je DPH, by pro rozjezd další etapy nejvíc prospělo, kdybychom byli zařazeni do snížené sazby DPH. Nebo na nějakou dobu osvobození od plateb DPH. Tak, jako to mají příspěvkové organizace trvale. To by nám hrozně pomohlo.

Doporučované