Článek
Punc luxusu si drží už od přelomu tisíciletí. Před měsícem ale zhruba padesátka butiků v Pařížské ulici převážně s oděvy, kabelkami, obuví nebo luxusními hodinkami a šperky musela zavřít. Každý den v nejdražší pražské ulici přitom pro jejich majitele představuje milionové náklady.
„Firma disponuje finanční rezervou, kterou použijeme právě nyní v tomto výjimečném období. Máme krizový plán a našim zaměstnancům, kterých máme pětačtyřicet, běží plné mzdy,“ popisuje pro Seznam Zprávy majitelka společnosti Carollinum Tamara Kotvalová. V Pařížské provozuje tři butiky a hodinářský servis. Jak říká, momentálně jednají s městskou částí Praha 1 o krátkodobé slevě na nájemném.
Komu patří Pařížská
Kromě výdajů na zaměstnance, zásoby, pojištění nebo marketing tvoří právě nájemné významnou část nákladů. Jedna třetina obchodů v Pařížské ulici sídlí v nemovitostech vlastněných Prahou, která již avizovala vůli k jednání o odkladu nebo dočasném snížení nájemného. Dvě třetiny butiků se nacházejí v domech soukromých majitelů.
„Evidujeme zhruba 100 žádostí, které zpracováváme,“ upřesnil za Magistrát hlavního města Prahy jeho mluvčí Vít Hofman. Už 30. března radní rozhodli, že nepřistoupí k už schválenému zdražení nájmu v komerčních prostorách o 2,8 procenta pro rok 2020. Stejně tak nebude město nájemcům účtovat úroky z prodlení za případné opožděně zaplacené nájemné.
Podnikatelka Lenka Vejvalková, majitelka společnosti Literix Group, prostředí Pařížské ulice velmi dobře zná. Do Česka vozí především italské oděvní značky. Míní, že dopady epidemie na sektor obchodu, služeb a cestovního ruchu budou veliké, „nicméně paralyzace celé Evropy se dotkne postupně všech, nás více, někoho méně“.
Jsme k dispozici online, vzkazuje zákazníkům společnost Luxury Brand Management, která patří mezi jednu z aktivit miliardáře Zdeňka Bakaly a provozuje v Pařížské deset butiků. Nákup nabízí přes Instagram katalog, videochat či aplikaci WhatsApp. „V tento moment jsou naše butiky v souladu s vládními nařízeními uzavřeny. Situace se vyvíjí každým dnem, a je proto předčasné spekulovat, kdy se opět otevřou a jak rychle se vrátíme do předkrizového režimu,“ komentovala pro Seznam Zprávy generální ředitelka LBM Zuzana Řezníčková.
Kdy se vrátí zákazníci?
Obchodníci z Pařížské – tak jako ostatní z retailu – čekají na to, kdy jim vláda a hygienici dovolí znovu otevřít. Přesto musejí počítat s tím, že situace bude jiná než na přelomu roku. Hlavně bez turistů.
„Jakmile obchody otevřou, budou luxusní značky v první řadě závislé na tržbách učiněných lokální klientelou. Už dříve byly jejich tržby tvořeny místními zákazníky až z 50 procent,“ odhaduje Tomáš Soukup, ředitel oddělení maloobchodních nemovitostí pro ČR a SR v poradenské společnosti JLL. Předpokládá, že ti se časem do obchodů vrátí, zatímco u movitějších turistů to teď nelze odhadovat vůbec.
Pařížská třída ve srovnání s obdobnými nákupními zónami patří spíše k těm levnějším. Podle statistik v ní v dobách „před koronavirem“ kromě domácích zákazníků nejvíc utráceli turisté z USA, Ruské federace, Asie a Německa.
„Aktuální situace je samozřejmě složitá, nepředpokládáme, že bychom se v této oblasti vrátili s výhledem dvou let na loňská čísla,“ komentuje výpadek zahraničních zákazníků podnikatelka Tamara Kotvalová. Jak ale připomíná, zažila v minulosti už několik složitých období, například povodně v roce 2002 či finanční krizi v roce 2008. „Jsem ale optimista, věřím, že propad nebude likvidační a že se z toho ‚nuceného zpomalení byznysu‘ poučíme do budoucna.“
Ve složité situaci jsou také samotné značky, například designéři oděvů v Itálii či Francii nebo renomované švýcarské hodinářské manufaktury. Ve všech těchto zemích nemoc covid-19 zbrzdila výrobu.
Přesto například rodina Della Valle za společnost Tod‘s oznámila, že věnuje pět milionů eur na podporu rodin zdravotníků, kteří zemřeli na následky koronavirové nákazy. Další tři miliony eur pro Itálii a Španělsko věnovaly značky Valentino, Pal Zileri a Balmain. A přidávají se i další.
Jak odhaduje podnikatelka Lenka Vejvalková, dopady budou tvrdé, ale značky, se kterými spolupracuje, jsou podle ní silné a krizi ustojí. Jako příklad uvádí postoj zaměstnanců firmy Brunello Cucinelli. Ti se před pár dny nabídli, že se letos v srpnu vzdají dovolené, aby dohnali skluz ve výrobě zimní kolekce kašmírových svetrů, a na pultech tak byla včas.