Hlavní obsah

Žalobce může pokračovat v přípravách na proces s Rathem. Obžalovaná firma neuspěla s návrhem na kárný senát

David Rath o druhé větvi korupčního případu: Je to vyvařená polévka z první kauzy.Video: Vojtěch Blažek, Seznam Zprávy

Soud ve druhé části Rathovy kauzy tak bude moci v lednu začít. Opět jde o údajné úplatky při zakázkách Středočeského kraje.

Článek

Státní zástupce Jiří Pražák se může chystat na lednový soud v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého hejtmana Davida Ratha. Mezi obžalovanými v ní vystupuje i firma Metrostav, největší stavební společnost v Česku.

A právě Metrostav teď podle zjištění Seznamu neuspěl s návrhem, aby žalobce Pražák z Vrchního státního zastupitelství v Praze, mimochodem klíčová postava celého vyšetřování, skončil před kárným senátem. Metrostav tvrdil, že Pražák udělal v kauze závažnou chybu a žádal, ať s ním ministr spravedlnosti Jan Kněžínek zahájí kárné řízení.

Ministr Kněžínek ale po prošetření rozhodl, že Pražák postupoval správně. „Co se týká kárného postihu státního zástupce VSZ Praha Jiřího Pražáka, k němu po provedeném šetření (ve spolupráci s Nejvyšším státním zastupitelstvím) nebyl shledán důvod,“ potvrdil Seznamu mluvčí ministerstva Vladimír Řepka.

Odposlechy v pořádku? Nebo ne?

V první části Rathovy kauzy soud řešil například známou opravu zámku v Buštěhradu na Kladensku a další zakázky, z nichž podle nepravomocného rozsudku plynuly Rathovi a spol. desítky milionů na úplatcích. Rath dostal v tomto procesu osm a půl roku vězení a čeká na výsledek odvolání.

Ve druhé větvi kauzy jde také o korupci, mimo jiné při opravě pavilonu nemocnice v Kolíně, nákupu sanitek nebo stavbě parkoviště v nemocnici v Mladé Boleslavi. Kromě Ratha je obžalováno ještě dalších osm lidí a celkově osm firem – jako právnických osob. A mezi nimi je právě Metrostav, společnost s obratem 19,2 miliardy korun.

Soudce Ivo Zelinka nejprve vrátil tuto druhou část případu policii k došetření. S tím, že odposlechy založené ve spisu nebyly na samém počátku vyšetřování správně soudně povolené. Ostatně totéž se řešilo i v první větvi Rathovy kauzy – až nakonec Nejvyšší soud prohlásil, že je vše v pořádku.

I proto, že s odposlechy přestal být problém, poslal státní zástupce Pražák znovu obžalobu i v druhé větvi kauzy k soudu (tentokrát už ne soudci Zelinkovi, protože ten šel do důchodu a věc bude řešit jiná soudkyně). A právě v tom viděl Metrostav závažnou chybu státního zástupce, kterou by měl projednat kárný senát. Jinými slovy: Nezákonnost Metrostav viděl v tom, že státní zástupce odposlechy znovu zařadil do obžaloby.

„Státní zástupce se neřídil závaznými pokyny obsaženými v usnesení soudu a neprovedl úkony, které dle pravomocného rozhodnutí krajského soudu provést měl. Namísto toho byla státním zástupcem podána obžaloba v původní podobě,“ zdůvodnil Vojtěch Kostiha, mluvčí Metrostavu.

„Dvanáct procent, na óčku“

V druhé části kauzy zachytily policejní mikrofony, namontované tajně v kancelářích, například Kateřinu Kottovou, šéfku středočeských nemocnic, a generálního ředitele Metrostavu Pavla Piláta, dnes rovněž obžalovaného, jak se baví o jedné ze zakázek. Kottová si Pilátovi stěžovala, že zaměstnanci firmy mluví neopatrně do telefonu.

„Já mám někdy pocit, že mu šibe v hlavě. Já jsem už říkala: Pane bože, dost. Je problém, že ti lidé ztrácejí obezřetnost,“ líčila Kottová. „Já jim to říkám. Ať neblbnou a nevyprávějí do telefonu,“ reagoval Pilát.

„Potom tady byl ten Pilát, tak jsem se s ním na všem domluvila. Dvanáct procent, na óčku,“ hlásila jindy Kottová na jedné z nahrávek manželovi Petru Kottovi, dalšímu z obžalovaných, který podle policistů vybíral úplatky od firem. „Óčkem“ pak podle kriminalistů dvojice myslí pavilon očního oddělení v nemocnici v Kolíně, na jehož rekonstrukci byla vypsaná zakázka v hodnotě 100 milionů korun.

Metrostav je kvůli údajně zmanipulovaným zakázkám souzen nebo obžalován ještě v dalších třech kauzách. V krajním případě je trestem pro právnickou osobu zákaz ucházet se o veřejné zakázky. Pro Metrostav, který má velký podíl na veřejných stavbách, by to byla závažná komplikace.

Firma se podílela mimo jiné na opravě Národního muzea v Praze s cenou přes 1,6 miliardy korun. Loni také získala ve sdružení s dalšími firmami významnou železniční zakázku za 3,5 miliardy korun.

Související témata:

Doporučované