Článek
Činžovní dům na konci Opletalovy ulice v centru Prahy nepůsobí jako centrála české politické moci. Je tu stánek s pizzou, prodejna s kuřáckými potřebami pro milovníky alternativního šlukování a typická pražská směnárna.
V této uzamčené budově, v suterénu stejně jako zmíněný smokeshop, ale sídlí také dvě firmy, které jsou největšími příjemci peněz v předvolební kampani hnutí ANO.
Jde o celý propletenec společností, který spojuje jméno hlavního PR experta hnutí ANO Petra Topinky. Ten podle vlastních propagačních materiálů umí „ukořistit nové trhy pro žvýkačky stejně jako stvořit politické superstar“.
Sídlí tu i další Topinkova firma, která zároveň vede k druhému klíčovému muži kampaní hnutí ANO, mezinárodnímu politickému konzultantovi Alexanderu Braunovi. Čechoameričan přitom tvrdí, že pro Babiše již nepracuje.
Oba experty, těžké váhy v oboru, Babiš rád pro oči veřejnosti „schovává“ za legendu o géniovi sociálních sítí Marku Prchalovi. Tento online manažer však má v reálu - měřeno nezpochybnitelnou řečí peněz - vliv na kampaň ANO podstatně menší.
Povídat si nebudu
Hnutí ANO od začátku kampaně na jaře poslalo společnosti Calmia Planet necelé tři miliony korun. Podle povinně veřejného volebního účtu jde o pravidelné měsíční platby, půlmilionové, popsané jako „marketing“. Jediným akcionářem Calmia Planet je podle obchodního rejstříku Petr Topinka.
Oproti tomu Prchal, kterého Babiš vítězně líbal po vítězství v parlamentních volbách v roce 2017, bere zatím od ANO průměrně téměř desetkrát míň - měsíčně 60 tisíc korun.
Na adresu v centru Prahy, kde sídlí Topinkova Calmia Planet, v srpnu doputovaly ale ještě další dva miliony. Ty tam ANO poslalo jiné společnosti s názvem Production Team. Jednou za „online kampaň“, jindy za „kreativní návrh“ - ale hlavně 800 tisíc za Facebook Andreje Babiše či čtvrt milionu korun za Facebook vicepremiérky a jihomoravské volební lídryně Aleny Schillerové.
Agentura, která má tyto klíčové součásti premiérovy kampaně na starosti, však působí až nepřiměřeně skromně. Na svém webu neprezentuje své experty na marketing a vyhlášené „kreativce“ ani své dobré jméno nedokládá referencemi od ostatních klientů. A dotazy na práci agentury jsou přímo nepřípustné.
„Určitě si s vámi nebudu povídat,“ říká Seznam Zprávám ředitelka agentury Production Team Markéta Kutilová a hned pokládá telefon. Proč není možné mluvit o spolupráci firmy Production Team s ANO, nevysvětlí.
Na jedné adrese
Agentura, jejíž název v češtině znamená jednoduše produkční tým, se podle svých webových stránek soustředí „na detaily v oblasti produkce a klientského servisu“.
„Jsme tak trochu reklamní agentura naruby. Zatímco většina podobných agentur se soustřeďuje primárně na prodej kreativních nápadů a exekucí a realizaci řeší formou subdodávek, v popředí našeho zájmu je zejména finální produkt – realizace,“ stojí na strohém webu společnosti Production Team.
Firma nejen sídlí na stejné adrese jako Topinkova firma Calmia Planet. Jedna z jejích společnic, Alena Pelcová, uvádí v obchodním rejstříku jako fyzická osoba stejnou adresu jako Topinka. Zda jde o blízké osoby sdílející jednu domácnost, ale není možné zjistit. Topinka na e-mailem zaslané dotazy Seznam Zpráv neodpověděl.
Podle sociální sítě LinkedIn Pelcová v letech 2013 až 2014 pracovala v marketingu ANO, předtím v PR agentuře Mark BBDO, kterou tou dobou vedl právě Topinka.
Dále už jen ANO platí podle veřejného účtu nižší desetitisícové částky PRistovi Marku Hančovi a jednotlivě dalším agenturám vlastně jen za nosiče kampaně - ať už reklamní plochy nebo třeba potisk triček.
Oproti tomu ostatní politické strany si i na obsah kampaně najímají zavedené velké agentury zvenčí, které mají kromě politické kampaně řadu byznysových klientů - Spolu si například najalo agenturu Ydeal, Piráti a Starostové zase nedávno PR Konektor.
Provázanost klíčových firem kampaně ANO přes blízké osoby svědčí přinejmenším o uzavřenosti štábu kampaně a potřeby absolutní důvěry mezi jejími vykonavateli - mnohem víc než u ostatních politických stran.
Organizace kampaně hnutí ANO je podle všeho přísně tajná věc. Na žádný z dotazů týkající se výběru PR agentur či jejich propojení manažer ANO a tedy i premiérovy kampaně, poslanec Jan Richter, nereagoval.
Financování volebních kampaní je každopádně jedna z nejcitlivějších disciplín politiky. Ze zákona musí v Česku politické strany zveřejnit svůj volební účet a po volbách odevzdat dohledovému úřadu své volební účetnictví. Partaje musí také dodržet limit kampaně 90 milionů korun. Ten byl v Česku zavedený v reakci na soukromý kapitál miliardáře Babiše před minulými parlamentními volbami v roce 2017.
Tabu jménem Braun
Topinka, který dlouhodobě s novináři nekomunikuje, ale není jediným „tabu“ Babišovy kampaně. Premiér přitom do politiky prorazil hlavně s protikorupčním étosem.
Dlouhodobě jím je Čechoameričan Alexander Braun, jehož plat je ožehavé téma již od začátku jeho spolupráce s Babišem, což se datuje k roku 2011. A ještě ožehavější je po zavedení výše zmíněného finančního limitu na kampaně. Braun je totiž mezinárodně uznávaný odborník působící ve vedení americké prestižní konzultační společnosti SKDK, která stojí i za vítěznou prezidentskou kampaní Joe Bidena. Braunova washingtonská šéfka Anita Dunn je jednou z nejbližších poradkyň současného šéfa Bílého domu.
Braun v květnu Seznam Zprávám řekl, že nemá a neplánuje placené angažmá v letošní Babišově kampani. Na další otázky však Seznam Zprávám už neodpověděl. Jeho slova navíc nepotvrdil Babiš, který je za zákonnost financování kampaně svého hnutí zodpovědný.
Není také jasný důvod, proč by se oba muži rozešli. Braun například českému premiérovi radil i během jeho oficiální návštěvy v USA. Jejich spolupráce tudíž překročila chladnou předvolební řeč čísel.
Na volebním účtu hnutí ANO se Braunovo jméno či jím prokazatelně vlastněná či spoluvlastněná firma ani čtvrt roku na to skutečně nevyskytuje. Ale i Braunovy stopy v Česku podle zjištění vedou k adrese, kam míří nejvíc peněz z kampaně ANO. V Opletalově ulici sídlí stejně jako Calmia Planet a Production Team i společnost The Futury Bakery. V ní má menšinový podíl společnost Amita Consulting. Prostřednictvím této firmy se sídlem v USA se v minulosti podle informací českých médií v kampani ANO angažoval právě Braun.
„Alex. Analyzuje to. S bystrým okem pro detail hledá trendy a vzorce a odděluje cenné poznatky od informačního smogu. Používá analýzu dat k navrhování strategií, které jsou akční, pohotové a přesné. I když jeho praxe a poradenství vychází z doložitelných dat, vždy přesvědčuje kolegy a klienty, aby dali přednost kreativitě před slepým následováním čísel,“ píše se na webu The Future Bakery o Braunovi v sekci The Future Crowders. Je tam prezentovaný jako člen týmu.
Rozdílový hráč
V The Future Bakery potkáváme „staré známé“ z předvolební kampaně ANO, jednatelem firmy je Topinka a její šéfkou podle sociální sítě LinkedIn je Pelcová. Na volebním účtu ANO v tuto chvíli neexistuje záznam, že by se The Future Bakery podílela na předvolební kampani hnutí ANO. Nedávno se ale ve prospěch premiéra již angažovala - a to ve státní kampani na podporu očkování proti covidu-19 s hlavním motivem „tečka za koronavirem“. Vláda zakázku zadala Asociaci komunikačních agentur. Pod tímto zastíněním se angažovala i The Future Bakery.
„Jsme rádi, že Future Bakery mohla pomoct s insighty (poznatky - pozn. aut.) pro tak důležitou kampaň,“ napsala si agentura na LinkedInu.
Zda se Braun na letošní předvolební kampani podílí, hnutí ANO nepotvrdilo, ani nevyvrátilo. Na sms zprávu s dotazem na angažmá Brauna v pátek znovu neodpověděl ani premiér Babiš.
Stoprocentně jasno o všech platbách během kampaně bude až po volbách. „Nemalá část plateb odchází až po volbách, až pak je vidíme na volebním účtu, to je v souladu se zákonem,“ upozorňuje František Sivera z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí.
Z pohledu českých kampaní je však Braun každopádně „rozdílovým hráčem“ zejména díky americkému know-how politických průzkumů veřejného mínění. Původně politolog Braun v Česku díky svým kořenům působil i před Babišem. Stál za kampaní ČSSD v roce 2006, kdy se Lidovému domu podařilo díky sloganům „ODS Minus“ a „ODSouzeni k reformě“ přetavit volby ve všelidové hlasování o chystaných reformách pravice.
Kampaň v modrém
Premiér Andrej Babiš ve čtvrtek odstartoval předvolební kampaň v Ústí nad Labem. První dějství do modra laděné akce bylo precizně připravené, pak se však zahájení zvrtlo v chaos, když na míting dorazil Babišův syn Andrej mladší a otce konfrontoval s emotivními výčitkami.
Co se bude dít v příštích dílech této předvolební „telenovely“, se teprve uvidí. Česko však každopádně vstoupilo do horké fáze kampaně.
Odborníci na marketing ale znovu ANO za řemeslné zpracování kampaně chválí. „ANO má opět nejlepší marketing,“ hodnotí Jakub Hussar z agentury První prezidentská. Ten se přitom ještě na začátku roku pokoušel uvést do života politický projekt aktivisty Mikuláše Mináře, který se chtěl právě Babišovi postavit. Ale neuspěl. Nyní se podle svého vyjádření v kampani před parlamentními volbami neangažuje.
„Za ústřední výhodu považuji to, že ANO je trendsetter, nastavuje témata i styl, který ostatní pouze kopírují. Koalice, a teď myslím především Spolu, pak ANO pouze zesměšňují, školácky mu okopávají kotníky, parafrázují a komolí jeho slogany, což vede pouze ke křečovitému zapouzdření do sebe sama, díky čemuž dané subjekty nejsou schopny zaujmout nové a nerozhodnuté voliče,“ míní Hussar.