Článek
Růst spotřeby po uvolnění maloobchodu dosáhl proti loňsku 7,3 procenta, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 o 6,4 procenta. Ukazují to květnová data Českého statistického úřadu.
Přes vyšší útratu přesto zákazníci očekávání většiny obchodníků zklamali. Jak se dohání odložená spotřeba, ukázali Evropě především Estonci a Litevci, kteří utratili o pětinu víc peněz než v květnu 2019, Nizozemci, Dánové a Rumuni skoro o patnáct procent. Přitom se v některých zemích mimořádné tempo spotřeby drží už od března.
Tuzemský maloobchod patřil k těm, které během jara podle Eurostatu utrpěly nejvíc, stejně jako v zemích typu Itálie, Portugalska a Španělska, které spoléhají na turisty, případně států jako jsou Maďarsko, Slovensko a Bulharsko, které se ještě nevzpamatovaly ze zvlášť tvrdého průběhu pandemie.
Opatrnost českých zákazníků neoslabila ani okolnost, že jejich příjmy díky státním dotacím a dávkám během krize průběžně rostly. Na bankovní účty totiž ukládali až čtvrtinu svých příjmů a tím viditelně překročili průměr Eurozóny. Podle expertů se ovšem Češi ještě polepší.
Tržby budou v nejbližších měsících dohánět ztráty zaznamenané během lockdownu.
„Tržby budou v nejbližších měsících dohánět ztráty zaznamenané během lockdownu,“ slibuje Daniel Vagenknecht z Raiffeisen Bank.
Pro Vagenknechtovu úvahu svědčí fakt, že zákazníci dosud jen lepili nejvážnější výpadky svých obvyklých nákupů. Dokupovali zboží pro domácnost včetně spotřebičů a nábytku, oděvy, případně sportovní potřeby a knihy.
Nešlo o bezmyšlenkovité utrácení, jak svědčí nejnákladnější komodity, konkrétně automobily a pohonné hmoty, které nadále zůstaly pod úrovní časů před krizí. Hluboké výpadky ještě mohou vyrovnat restaurace, hotely a kadeřnictví, ve kterých se pandemická opatření uvolňovala pomaleji, naopak je zřejmé, že mnohé specializované obchody s potravinami se už otevírat nebudou.
Supermarkety se drží na předkrizové úrovni zvláště z toho důvodu, že v posledních letech už nerozšiřují nabídku. Nejméně o polovinu vyšší obrat než před krizí si očividně udrží jeden z vítězů pandemie, tedy internetové obchody.