Hlavní obsah

Zákazníci zklamali. Útok na obchody se zatím odkládá

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Nákupní horečka po zimním a jarním uzavření obchodů a služeb se nekoná. Češi sice během krize odložili na účty dvakrát víc peněz než obvykle, přinejmenším v květnu se však k jejich utrácení nerozhodli.

Článek

Růst spotřeby po uvolnění maloobchodu dosáhl proti loňsku 7,3 procenta, ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 o 6,4 procenta. Ukazují to květnová data Českého statistického úřadu.

Přes vyšší útratu přesto zákazníci očekávání většiny obchodníků zklamali. Jak se dohání odložená spotřeba, ukázali Evropě především Estonci a Litevci, kteří utratili o pětinu víc peněz než v květnu 2019, Nizozemci, Dánové a Rumuni skoro o patnáct procent. Přitom se v některých zemích mimořádné tempo spotřeby drží už od března.

Tuzemský maloobchod patřil k těm, které během jara podle Eurostatu utrpěly nejvíc, stejně jako v zemích typu Itálie, Portugalska a Španělska, které spoléhají na turisty, případně států jako jsou Maďarsko, Slovensko a Bulharsko, které se ještě nevzpamatovaly ze zvlášť tvrdého průběhu pandemie.

Opatrnost českých zákazníků neoslabila ani okolnost, že jejich příjmy díky státním dotacím a dávkám během krize průběžně rostly. Na bankovní účty totiž ukládali až čtvrtinu svých příjmů a tím viditelně překročili průměr Eurozóny. Podle expertů se ovšem Češi ještě polepší.

Tržby budou v nejbližších měsících dohánět ztráty zaznamenané během lockdownu.
Daniel Vagenknecht, Raiffeisen Bank

„Tržby budou v nejbližších měsících dohánět ztráty zaznamenané během lockdownu,“ slibuje Daniel Vagenknecht z Raiffeisen Bank.

Pro Vagenknechtovu úvahu svědčí fakt, že zákazníci dosud jen lepili nejvážnější výpadky svých obvyklých nákupů. Dokupovali zboží pro domácnost včetně spotřebičů a nábytku, oděvy, případně sportovní potřeby a knihy.

Nešlo o bezmyšlenkovité utrácení, jak svědčí nejnákladnější komodity, konkrétně automobily a pohonné hmoty, které nadále zůstaly pod úrovní časů před krizí. Hluboké výpadky ještě mohou vyrovnat restaurace, hotely a kadeřnictví, ve kterých se pandemická opatření uvolňovala pomaleji, naopak je zřejmé, že mnohé specializované obchody s potravinami se už otevírat nebudou.

Supermarkety se drží na předkrizové úrovni zvláště z toho důvodu, že v posledních letech už nerozšiřují nabídku. Nejméně o polovinu vyšší obrat než před krizí si očividně udrží jeden z vítězů pandemie, tedy internetové obchody.

Doporučované