Hlavní obsah

Zákazníci se nemají cítit provinile, říká šéf Mattoni o používání plastů

Alessandro Pasquale poskytl Seznam Zprávám rozhovor během Karlovarského filmového festivalu. Tam také poprvé ukázal vratnou skleněnou lahev.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Loni v pandemii skupině Mattoni 1873 klesly tržby o 2,7 procenta na 15 miliard korun. Letos však šéf společnosti Alessandro Pasquale věří v dvouciferný růst. Zavádí vratné sklo a chystá se na výrazné posílení v Rakousku.

Článek

Největší český výrobce nápojů Mattoni 1873 má i vzhledem ke covidové pandemii náročný rok. Do obchodů jako první z českých nápojářů vrací zálohované skleněné lahve na minerální vody, chystá se na zálohování PET lahví na Slovensku a v Česku se o stejnou věc snaží alespoň na internetu.

Teď navíc posílí svou pozici i v zahraničí. V Rakousku totiž bude pro Pepsi Co distribuovat nápoje. „V tuto chvíli to není až tak velký byznys, ale je to příležitost. V Rakousku to bude pro naši firmu představovat zhruba 20 procent nárůst,“ dodává Alessandro Pasquale.

Jak je úspěšný váš projekt zálohování PET lahví a plechovek, který jste uvedli ve spolupráci s Košík.cz?

Je velmi úspěšný. Většina lidí na Košíku nakupuje právě tento formát, i když mají možnost zvolit si nezálohovanou Mattonku. Vidíme tedy, že zákazníky ochrana životního prostředí zajímá. To nám dělá radost. Budeme v tomto projektu pokračovat a doufám, že budeme inspirací pro trh.

Proč tedy jen Košík a ne ostatní obchodníci?

Je to o legislativě. Nehledě na to, co říká ministr životního prostředí, si nemyslíme, že je možné mít dobrovolný systém zálohování. Jediná možnost je tedy na internetu, z technických důvodů.

Fungovalo by zálohování plastů v celém Česku?

Jsem o tom absolutně přesvědčen, ostatně to ukazují zkušenosti z dalších zemí. Je to řešení pro celý nápojový trh.

Musíme vytvořit cirkulární systém, aby se zákazníci nemuseli cítit provinile, když používají plast.
Alessandro Pasquale, šéf Mattoni 1873

Je to ale potřeba, když máme fungující systém třídění?

Ano, v třídění jsou Češi dobří, lidé jsou zodpovědní. Společnost Eko-Kom má v porovnání s ostatními systémy v zahraničí velmi dobré výsledky. Bohužel si myslím, že žluté popelnice nikdy nemohou docílit úrovně sběru, na kterou myslíme – tedy víc než 90 procent plastových lahví. Pak je samozřejmě problém s recyklací. Ano, dodnes to velmi dobře fungovalo, ale budoucnost bude jiná. Žluté popelnice by ale rozhodně nezmizely. Stále bude mnoho plastů, jen bychom měli nápojové lahve sbírat jinou cestou.

I pro zákazníky je udržitelnost stále větší téma

Jaká má být cena zálohy u plastové lahve?

Myslím, že by to měly být tři koruny stejně jako v případě skla. U skla to stačí – například pivo se v Česku ve většině případů prodává v zálohovaných lahvích a 90 procent lahví se vrací.

Přesto, plastové lahve jsou větší, zaberou víc místa…

To ano, ale jsou lehčí. Myslím, že mít stejnou cenu u zálohy na plast a na sklo je logické a pro zákazníka jednoduché.

Vy teď uvádíte na trh nové vratné skleněné lahve. Dají jim lidé přednost před plastem?

Mnoho let se snažíme dosáhnout cirkularity pro plastové lahve. V Česku v tom zatím, na rozdíl od Slovenska, nejsme úspěšní. Cirkularita však není jen o plastu, a tak jsme se rozhodli posunout dál. Na maloobchodní trh uvádíme v září vratné skleněné lahve. Dosud jsme je měli především pro restaurace, nově budeme mít litrovou lahev určenou přímo pro obchody.

Máme i speciální přepravku, která se dá rozdělit na dvě části, takže v ní můžete odnést jen šest lahví, což je pak samozřejmě lehčí.

To bude ve všech obchodech?

Teď to představujeme a věřím, že již brzy to bude ve všech řetězcích.

Bude o to zájem? Je to stále mnohem těžší než plastová lahev.

Věřím, že to lidé koupí. Věřím, že o to bude zájem. Samozřejmě je to o něco těžší, stále však budeme mít i naše PET lahve, nerozbitné a lehčí. Vedle toho budeme mít sklo a věřím, že pro mnoho lidí bude zajímavé. Je to velmi dobrý materiál.

Jaká máte očekávání?

To nemohu říct, je to kompletně nový produkt, který v Česku neexistuje. Odhady nemáme, ale někdy zkrátka musíte zariskovat.

Letos věřím v dvouciferný růst

Jak velká část vaší produkce bude ve skle?

Zatím netušíme, jak zákazníci zareagují. Z počátku budou zálohované lahve pouze pro značku Mattoni. Odhaduji, že ve skle bude zhruba 10 procent prodejů.

Pokud to zafunguje, přidáme sklo i pro další značky. Ve finále to může být i velká část naší produkce. Například v Rakousku jsou vratné skleněné lahve pro domácnosti docela běžné a oblíbené a představují tam až 50 procent celého trhu s minerálkami.

Může být podíl skla větší než PET lahve?

Ne. Ale musíme vyřešit problém s plastovými lahvemi. Musíme vytvořit cirkulární systém, aby se zákazníci nemuseli cítit provinile, když používají plast. Pak už bude jen záležet na zákazníkovi, co si vybere. Ale vidíme, že i pro ně je udržitelnost čím dál větší téma.

V loňském roce vám spadly tržby o 2,7 procenta. Jak se vyvíjí letošní rok?

Tento rok bude mnohem lepší. Teď hodně prodáváme v restauracích, vracíme se do určitého normálu a věřím v dvojciferný růst.

Rakousko je příležitost

Mattoni 1873 bude nově distribuovat pro PepsiCo v Rakousku. Jak důležité je to pro vás je?

Pro náš je to velmi důležité. Už výrobky PepsiCO vyrábíme a distribuujeme v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Je to doplnění regionu a pro nás má Rakousko velký potenciál. V tuto chvíli to není až tak velký byznys, ale je to velká příležitost.

O kolik tam navýšíte podíl?

V Rakousku to bude pro náš byznys znamenat zhruba 20 procent navíc. V kontextu prodejů celé skupiny je to ale méně, protože skupina je ale velká a v mnoha zemích.

Přidáte nějakou další novou zemi?

Bude záležet na příležitostech, teď ale žádné nevidíme. Spíše se soustředíme na inovace, nové lahve a konsolidujeme vše, co jsme v minulosti nakoupili. Pokud uvidíme něco, co zapadá do naši strategie jsme těmto příležitostem otevřeni.

Doporučované