Článek
Ředitel společnosti Kapsch Karel Feix a poslanec ČSSD Jan Birke byli hosty Duelu o budoucnosti mýta v Česku.
CzechToll chce mýto v Česku vybírat spolu se slovenskou sestrou SkyToll. Za provoz systému na výběr mýta chce v letech 2020 až 2030 od státu 10,57 miliardy korun. Konkurenční Kapsch si řekl o 13,5 miliardy. O druhou největší veřejnou zakázku v historii Česka se ucházela ještě maďarská společnost National Payment Services a německá firma T-Systems International.
Krach tendru?
Otázka ale je, jestli celé výběrové řízení neskončí krachem. Kapsch si na tendr stěžuje u antimonopolního úřadu (ÚOHS). Společnost tvrdí, že tendr nahrával konkurenci, která nabízí satelitní technologii. Kapsch mýto vybírá pomocí mikrovlnných mýtných bran. Stát totiž v zakázce poptává výběr mýta nejen na dálnicích, ale nově i na 900 kilometrech silnic první třídy. A postavit na regionálních silnicích další mýtné brány by bylo nákladné.
Firmě Kapsch také vadí, že Ministerstvo dopravy předalo kompletní dokumentaci o provozu systému všem zájemcům o zakázku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže má pravomoc celou soutěž zrušit. Loni v listopadu zakázal Ministerstvu dopravy podepsat smlouvu s vítězem, dokud stížnosti neprošetří.
Rakouská společnost Kapsch čelí kritice, že mýto v Česku vybírá draze. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) spolknou náklady na provoz systému skoro čtvrtinu vybraných peněz. Celá čtvrtina vybraného mýta jde tedy firmě Kapsch a jejím partnerům O2 a ČSOB.