Článek
Hned několik škol po celé republice mění své školní řády. A připisují do nich plošný zákaz používání mobilů. Pro žáky to znamená, že svůj telefon nemohou používat ani během přestávky.
„Například výzkumy z Británie ukazují, že na školách, kde byly plošné zákazy používání mobilů, došlo u žáků s průměrnými nebo podprůměrnými výsledky k velkému nárůstu jejich dovedností a znalostí,“ argumentuje v Duelu Petr Karvánek, ředitel pražské ZŠ a MŠ Antonína Čermáka.
V jeho škole musejí žáci podle školního řádu při příchodu do budovy mobilní telefony vypnout. Zapnout je můžou až tehdy, když odcházejí.
Anketa
S plošným zákazem ale nesouhlasí Česká školní inspekce, přestože jsou situace, kdy i podle inspekce má ředitel povinnost regulaci mobilů zavést.
„Přistupovat k mobilním technologiím jako k nástroji všeho zla a preventivně je žákům odebírat už u vstupu do školy podle nás není didakticky správná cesta,“ říká v Duelu náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
„Je to, jako když vezmete děti na plavání do bazénu. Když tam po sobě cákají vodou, hrozí nebezpečí uklouznutí a zranění, ale přece jim nevypustíte bazén a na plavání je už nikdy nevezmete,“ dodává Andrys.
Jako DDT?
Podle Karvánka ale nejsme schopni dohlédnout, jaké důsledky bude mít nadměrné užívání mobilních zařízení dětmi.
„Desítky let lidé používali DDT (). Určitě je možné srovnávat DDT a mobily. Při užívání elektroniky vznikají závislosti, podle psychologů to má škodlivý vliv na psychiku dítěte,“ míní Karvánek.
Sám je ale odpůrcem zákona, který by plošně zakázal používání mobilů na školách. Ředitelé by se na omezeních měli domluvit s rodiči. Třeba pro případy, kdy rodiče potřebují s dětmi komunikovat během doby, kdy jsou jejich potomci ve škole.
„To se dá zakotvit ve školním řádu. Každý rok žáky seznamujeme se školním řádem a zákaz používání mobilních telefonů je důležitou součástí toho, co jim vysvětlujeme,“ říká Karvánek.
„Je to otázka výchovná a pedagogická. Škola si to musí sama vyhodnotit. Rodiče a učitelé si to musí sami mezi sebou dohodnout. Ale budeme to řešit se školami, které budou postupovat nejkřiklavějším způsobem, tedy s těmi, které třeba preventivně odebírají mobilní telefony při vstupu. To nejde,“ říká Andrys. Školní inspekce však podle něj v tuto chvíli nemá seznam ani počet takových škol.
Digitální detox i o přestávce
Školy, které omezily používání mobilů i o přestávkách, argumentují tím, že děti se mezi sebou po skončení vyučovací hodiny nebaví a pozornost věnují jen svým telefonům.
Podle aktuálního průzkumu Českého statistického úřadu mobilní telefon označuje za svoji nejoblíbenější věc téměř 43 procent dětí na základní škole. Jako druhý z miniprůzkumu vyšel počítač nebo notebook s internetem.
Podle názoru inspekce ředitelé novým nařízením porušují tuzemské právní předpisy. Školy zkrátka nemohou preventivně a plošně zasahovat žákům do jejich soukromých práv.
„Neexistuje žádný zákonný důvod, aby se o přestávce omezovalo vlastnické právo žáků,“ dodává Andrys.
Striktní Francie
K plošnému zákazu mobilů opřenému o změnu zákona nedávno přistoupila Francie. Byl to jeden z předvolebních slibů prezidenta Emmanuela Macrona. Podle opozice se však jedná jen o kosmetickou úpravu, která nijak neřeší situaci ve školství.
Do začátku letošního školního roku musely školy používání mobilních telefonů a dalších komunikačních zařízení zakázat ve školním řádu, teď je nebudou smět žáci používat na základě zákona. Zákaz platí nejen pro mobilní telefony, ale například i pro tablety či chytré hodinky.
Zákaz mobilů během výuky ve všech českých školách by rád prosadil předseda STAN Petr Gazdík. Nezaváděl by ho zákonem, ale například vyhláškou Ministerstva školství.