Článek
V neděli by měl padnout rekord v počtu nejvíce autobusů na jednom místě, o takové prvenství ovšem zájezdoví dopravci zřejmě nestáli. Cítí se totiž být přehlíženým sektorem. Po vládě požadují lepší podporu, ta stávající je z existenčních problémů nedostane.
„Vláda plánuje další podporu pro restaurace a hotely, protože mají i nadále nižší obraty než obvykle. Jenže pro zájezdovou autobusovou dopravu, která má za posledního tři čtvrtě roku obrat prakticky nulový, nechystají žádnou podporu. Většinu zájezdových autobusů přitom provozují malí živnostníci, kteří nemají úspory na další půlrok bez příjmů. Z aktuální situace přitom jasně vidíme, že naši klienti si neobjednávají jízdy na jaro, přitom už touto dobou běžně plánují minimálně jarní prázdniny,“ upozorňuje Jiří Vlasák, zakladatel iniciativy Za autobusy.
V říjnu sice vláda schválila návrh iniciativy Za autobusy na takzvané „sedačkovné“, tedy finanční kompenzaci za každé místo v autobusech, které nebylo během pandemie využité. Tyto peníze však stačily živnostníkům jen k zaplacení dluhů za první vlnu, často ani na to. Autobusy přitom i nadále stojí a ztrácejí hodnotu, dluhy za leasing narůstají a zakázky nepřicházejí.
„Už na jaře přišlo podle našeho průzkumu 64 procent dopravců o všechny jízdy, další pětina pak nejméně o devadesát procent jízd. Doufali jsme, že na podzim se s návratem dětí do škol situace zlepší, jenže přišla druhá vlna a my opět nemáme pro koho jezdit – ke konci listopadu se dopravci dostali na tři procenta jízd oproti dlouhodobému průměru, v prosinci to vypadá na čistou nulu, nejsou vánoční večírky, výlety na hory, prostě nic,“ vysvětluje složitou situaci Vlasák.
Hrozí konec zájezdové dopravy v Česku
Účast na akci pořádané iniciativou Za autobusy potvrdilo přes 200 dopravců. Část z nich však nepřijede svým vlastním autobusem, čtvrtina z již potvrzených účastníků má totiž všechny své vozy „zadeponované“. Od začátku pandemie totiž přišli téměř o všechny příjmy a nemají dostatek peněz na to, aby vozy z depozitu uvedli znovu do provozu a zajistili jejich řádný servis.
Nedělní sjezd tak bude největším setkáním českých zájezdových autobusů na jednom místě v historii, a to i navzdory tomu, že tisíce odstavených autobusů nebudou moci přijet.
Zástupci iniciativy vyzvali ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka (za ANO), ať v neděli dorazí a vyslechne si příběhy jednotlivých dopravců, ten však pozvání odmítl.
„Pokud vláda rychle nezmění názor, k většímu shromáždění autobusů už také nikdy nedojde. Bez státní pomoci brzy v České republice žádná zájezdová doprava nebude. Doufáme, že si vláda uvědomí, že na zájezdové autobusové dopravě je závislá celá řada organizací. Vozíme děti na školy v přírodě, seniory na zájezdy, sportovce na turnaje nebo zdravotně postižené na výlety. Pokud politici nebudou brát naše upozornění vážně, nic z toho již nebude možné. Provozujeme veřejně prospěšnou službu, která si zasluhuje státní podporu. Pokud ji nezískáme, nebudeme moci pokračovat,“ uzavírá Vlasák.