Článek
Autonapůl funguje v devíti krajských městech, jeho flotila čítá osm desítek vozů. „Od letošního dubna, poté co skončily uzávěry, během nichž poptávka byla výrazně nižší, tak celorepublikový zájem včetně Ostravy je rekordní. Stále přibývají noví uživatelé. Oproti srovnatelnému období roku 2019 nových uživatelů přibývá o 70 procent rychleji,“ řekl ředitel družstva Autonapůl Michal Šimoník. Počty uživatelů družstvo bere jako citlivý údaj a nezveřejňuje je.
„Jako uživatele bereme registrovaného člověka, který složil aktivační poplatek nebo vratnou kauci a auto používá, ať už několikrát do měsíce, nebo třeba jednou za půl roku. Přibývají uživatelé jak fyzické osoby, tak i právnické osoby jako třeba menší firmy nebo neziskové organizace,“ řekl ředitel.
Ostrava se podle něj liší od ostatních měst, kde se Autonapůl soustřeďuje na oblast centra a jeho okolí. „Dá se říct, že Ostrava nemá jedno centrum, ale tři - Moravskou Ostravu, Porubu a Ostravu-Jih. Každá část se chová trochu jinak. My se tomu snažíme přizpůsobit i nabídku i parkovací zóny, ve kterých se vozidla pohybují. Máme některé vozy v Moravské Ostravě, některé jsou k dispozici v Porubě a na začátku letošního roku jsme zkušebně spouštěli možnost pokrytí nebo stavění vybraných vozidel v části Ostrava-Jih,“ řekl Šimoník.
Ostrava je podle něj specifická i poptávkou uživatelů, kteří žiji jinde. Lidé, kteří se u služby zaregistrují, mohou využívat auta ve všech městech, kde síť funguje. „Velká poptávka bývá třeba od uživatelů z Prahy nebo Brna, kteří sednou na vlak a sdílené auto využijí až v koncové destinaci. Kombinace různých druhů dopravy ve spolupráci s carsharingem pomáhá zvyšovat atraktivitu systému a pomáhá dlouhodobě měnit dopravní chování. Uživatel carsharingu pak nejede autem už z Prahy, ale jede do Ostravy vlakem, kde může třeba i pracovat,“ řekl ředitel.
Ceník je pro všechna města stejný, je stanovený pro jednotlivé kategorie vozidel. Kdo si například půjčí vůz Škoda Citigo na čtyři hodiny, aby mohl zajet na velký nákup do supermarketu, zaplatí při ujetí 20 kilometrů 314 korun.
„V Ostravě zatím nejsou k dispozici třeba devítimístné dodávky ani čistě elektrické vozy, i když v plánu je postupně přidávat do flotily nízkoemisní vozidla,“ řekl Šimoník. Podotýká, že služba není určena pro ty, kdo potřebují autem jezdit každý den nebo žijí v oblasti, kde je slabé pokrytí veřejnou dopravou.
Oproti jiným městům je podle Šimoníka v moravskoslezské metropoli ještě jeden rozdíl: Ostrava ani její obvody zatím nepočítají se sdílením aut ve své parkovací politice. V Praze a Brně například mohou carsharingová vozidla parkovat v zónách určených jen pro rezidenty, v Plzni nebo Liberci zase za paušální poplatek v zónách s parkovacími automaty.
„Uživatel díky podpoře daných měst má možnost se sdíleným vozidlem využívat parkování tam, kde by jindy se svým vozidlem musel za parkování platit. To výrazně zvedá atraktivitu systému a my vnímáme, že Ostrava je v tom trošku limitována a zájem je tam o něco nižší než ve městech, kde ta podpora funguje,“ řekl ředitel.
Jedno sdílené vozidlo podle něj v režimu Autonapůl, kdy si uživatel auto může rezervovat dopředu, dokáže díky tomu, že je výrazně efektivněji využito, nahradit až kolem 15 soukromě vlastněných aut. „Z průzkumů vyplývá, že ve výsledku to vozidlo mnohem méně i parkuje. V dlouhodobém pohledu to tak pomáhá šetřit městu náklady na zřízení parkovacích míst především tam, kde je po nich největší poptávka nebo je jich nedostatek,“ řekl Šimoník.