Článek
V běžných měsících kupuje květiny onlinově v průměru 30 tisíc mužů, ale před MDŽ je to až 140 tisíc. Průměrná cena kytice včetně dopravy činí asi 460 korun, ale muži přidávají drobné dárky a přání. Průměrný nákup k MDŽ je tak přijde průměrně na 620 korun. Ukazuje to analýza společnosti Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu internetových obchodů.
Nejprodávanějšími květinami jsou na MDŽ stejně jako na Valentýna podle dat Shoptetu růže. Za jednu pořízenou on-line lidé zaplatí průměrně 59 korun, před pěti lety to bylo o 20 korun méně. Většinu objednávek lidé zadávají u menších lokálních květinářství. Květinářství mají ze zákazu maloobchodního prodeje výjimku a jsou otevřená. Přesto mnoho klasických prodejců vzhledem k epidemii zavedlo také rozvoz.
„Zatímco oslavy Valentýna jsou především o dalších, často nápaditých dárcích, v případě MDŽ Češi sázejí hlavně na květiny, ke kterým nejčastěji dokupují čokolády nebo přání,“ řekl Miroslav Uďan, výkonný ředitel společnosti Shoptet. Doplnil, že na Valentýna lidé objednávali také dovoz jídel z restaurací, ale před MDŽ zájem o tyto služby výrazně neroste.
Mezinárodní den žen se slaví jako připomínka demonstrace newyorských dělnic 8. března 1908 proti těžkým pracovním a životním podmínkám. Tehdy vyšlo pod heslem Chléb a růže do newyorských ulic přes 15 tisíc žen z místních textilek. Mnohé proto byly vyhozeny z práce.
Od roku 1909 se v USA každoročně slavil Národní den žen. MDŽ si lidé poprvé připomněli dva roky poté manifestacemi v několika zemích Evropy, ovšem tehdy to bylo ještě 19. března. Od roku 1913 se slaví 8. března, celosvětově ovšem až od roku 1975, kdy ho uznala OSN.