Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Britské zpravodajské služby přinesly ve svém zatím posledním hlášení poznatek, co stojí za snahami Rusů budovat silnice a opravovat poničené železniční tratě na dočasně okupovaných územích. Zdaleka nejde jen o zásobovací cesty pro ruskou armádu: Kreml pokračuje v krádežích/vývozu ukrajinských nerostných surovin.
„Na Ukrajině se nacházejí ložiska železné rudy, uhlí, titanu, uranu, manganu, zlata a lithia, což jsou zdroje, po kterých Rusko téměř jistě touží a které jsou také potenciálním cílem ruské snahy o rozmělnění ukrajinské ekonomiky a zničení infrastruktury země,“ stojí ve zprávě britského ministerstva obrany. „Jedním z důvodů, proč Rusko usiluje o zlepšení dopravních sítí na okupované Ukrajině, je snaha vytěžit více ukrajinských nerostných surovin.“
Britští zpravodajci ve svém reportu připomínají ruskou televizí odvysílaný výrok okupačního úředníka pro Záporožskou oblast, který prohlásil, že probíhající modernizace a výstavba silničních a železničních dopravních spojů do Ruska zlepší komunikační linky nejen pro vojenskou logistiku, ale i pro vývoz obilí a nerostných surovin.
Záporožská oblast, která leží na jihu Ukrajiny mezi Dněprem a Azovským mořem, je z valné většiny pod ruskou okupací už od začátku ruské invaze v únoru 2022.
Kromě největší jaderné elektrárny Evropy se tu nachází například Záporožský železnorudný kombinát (ZZHRK) v Malé Bílozerce.
„Správa závodu oznámila, že kontrolu nad podnikem ztratila 15. června 2022. A už 29. června téhož roku hlásil tehdejší náčelník Záporožské oblastní vojenské správy Oleksandr Staruch, že ruští okupanti vyvážejí dříve vytěženou železnou rudu z území závodu pryč,“ připomněla na svém webu veřejnoprávní stanice Suspilne.
Co víme o Záporožském železnorudném kombinátu
- Podle časopisu Forbes Ukrajina se tento závod na výrobu železné rudy zařadil v roce 2021 mezi 100 největších soukromých společností se ziskem dvě miliardy hřiven.
- V letech 2019 a 2020 vyrobila ročně 4,5 milionu tun aglomerátu a povrchové rudy.
- Hlavními odběrateli suroviny jsou Záporožstal Rinata Achmetova a ocelářské společnosti v Evropě (české Třinecké železárny, ArcelorMittal v Polsku, slovenská U.S. Steel Košice a další). Podíl vývozu na tržbách činil 50,5 %.
Zdroj: Suspilne
Podle zprávy zveřejněné Brity Rusko v těžebních aktivitách pokračuje; železnou rudu odváží po železnici.
„Vlaky jezdí na Krym a dále přes Kerčský most do Ruska. Tato činnost není bez rizika, protože vlaky musí projíždět oblastmi, kde působí ukrajinští partyzáni. Ti se již přihlásili k odpovědnosti za některé útoky,“ stojí v hlášení.