Článek
Z ukrajinského Lvova by díky cenově dostupnému válečnému pojištění mohla od ledna roku 2025 létat civilní letadla. V rozhovoru pro Kyiv Post to uvedl seniorní partner společnosti Marsh McLennan, která na válečném pojištění pracuje. Lety nad ukrajinským nebem ale musí nejdřív posvětit armáda a politici.
Crispin Ellison poskytl Kyiv Postu rozhovor během Kyjevského mezinárodního ekonomického fóra a zdůraznil v něm, že je letecký trh připraven a společnosti mají o možnost létat z letiště ve Lvově zájem.
Společnost Marsh McLennan, kde Ellison pracuje, je světovým lídrem v oblasti služeb řízení rizik. Pracuje na válečném pojištění nákladních lodí přepravujících obilí přes ukrajinský černomořský koridor a jedná také o válečném pojištění pro letadla.
„Myslím, že bychom mohli být připraveni do konce ledna 2025, pokud to vojenská situace dovolí. A samozřejmě je to politické rozhodnutí. Ale k otevření letiště bylo učiněno mnoho příprav,“ řekl mluvčí. Obnovení provozu by začalo s nízkou frekvencí letů, po ověření systému by se frekvence zvyšovala.
Jak drahé budou letenky?
Pokud dojde k znovuotevření ukrajinských letišť, budou podle Ellisona první letenky drahé. Příplatky, které by letecké společnosti platily, by totiž mohly být vyšší, pokud nebude létání dosahovat předválečného stavu.
„Létání bude v prvních dnech drahé, protože budou méně známá rizika. Ale jakmile bude letů přibývat a stane se to běžnější, dá se očekávat, že pojistné klesne,“ vysvětlil Ellison. Pojistné by se mohlo zlevnit poté, co se bude při cestách na Ukrajinu cítit bezpečně více leteckých společností.
O lety na Ukrajinu mají zájem mezinárodní nízkonákladové letecké společnosti, globální národní společnosti i ty ukrajinské. Ellison je v rozhovoru nejmenoval, zájem je podle něj ale velký.
Kdo bude první?
Prvním znovuotevřeným letištěm by mělo být to ve Lvově. Z něj totiž trvá pouhých 7 minut letu k dosažení polských hranic. Město je také prozatím bezpečnější než Kyjev, podle Ellisna dokonce bezpečnější než Izrael.
Vedoucí partner společnosti Marsh McLennan se ale znovuotevření hlavního kyjevského letiště Boryspil nebrání. Naopak by mělo následovat. „Ve Lvově je letiště velmi pěkné, ale malé. Ale v Boryspilu je fantastické zařízení se čtyřmi terminály,“ řekl v rozhovoru.