Hlavní obsah

„Zapomněl jsem pas,“ vzpomněl si pilot dopravního letadla. Musel se vrátit

Foto: Robin Guess, Shutterstock.com

Letadlo americké letecké společnosti United Airlines (snímek je ilustrační).

Jeden z pilotů společnosti United Airlines mířící z Los Angeles do Šanghaje zjistil, že zapomněl svůj pas. Let s 257 cestujícími byl přesměrován do San Francisca a nabral tak šestihodinové zpoždění.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Letadlo Boeing 787 americké společnosti United Airlines mířící z Los Angeles do Šanghaje se muselo v sobotu vrátit zpět poté, co jeden z pilotů zjistil, že zapomněl svůj pas. O incidentu informovala stanice CNN s odvoláním na vyjádření aerolinek.

Let odstartoval kolem 14:00 místního času s 257 cestujícími a 13 členy posádky na palubě. Vydal se severozápadním směrem nad Tichý oceán. Po zhruba dvou hodinách však pilot oznámil, že nemá pas, a letadlo bylo přesměrováno do San Francisca, kde přistálo kolem 17:00, jak uvedl server FlightAware.

„Zajistili jsme novou posádku, která ještě ten večer přepravila naše zákazníky do cílové destinace. Cestujícím byly poskytnuty poukázky na jídlo a kompenzace,“ vysvětlily aerolinky ve svém prohlášení.

Let s novou posádkou odstartoval přibližně ve 21:00 a do Šanghaje dorazil s asi šestihodinovým zpožděním. Jednou z cestujících byla Yang Shuhan z čínského Chang-čou, která uvedla, že v interkomu slyšela „velmi frustrovaný hlas“ pilota, který přiznal, že „zapomněl pas“.

Po přistání v San Franciscu obdržela Yang dvě poukázky v celkové hodnotě 30 dolarů, které využila v japonské restauraci na letišti. Zároveň podala žádost o kompenzaci prostřednictvím webových stránek United Airlines a byla informována, že odpověď může očekávat do 14 pracovních dnů.

Do Šanghaje přiletěla v pondělí ve 0:43 místního času, odkud ji ještě čekala dvouapůlhodinová jízda domů. Uvedla, že byla vyčerpaná a nečekané zpoždění jí narušilo pracovní plán na pondělí.

Přesto ocenila „upřímnost“ pilota. Na čínské platformě RedNote však mnozí další cestující vyjádřili rozhořčení. „Jak může někdo takhle zásadně selhat v práci?“ stálo v příspěvku, který získal přes 10 000 lajků.

Zpoždění postihlo i cestující na zpátečním letu ze Šanghaje do Los Angeles, neboť letadlo dorazilo pozdě. Jeden obchodní cestující ze Šanghaje CNN řekl, že kvůli přibližně šestihodinovému zpoždění musel změnit navazující spoj.

„Pro United je to dost trapné,“ komentoval incident pro americkou stanici Shukor Yusof, zakladatel poradenské společnosti Endau Analytics se sídlem v Singapuru, která se zaměřuje na letecký průmysl. Dodal, že taková chyba je pro globální aerolinku jako United „nepřijatelná“ a svědčí o „nedostatku disciplíny“.

United Airlines patří mezi největší letecké společnosti světa a podle svých webových stránek ročně přepraví 140 milionů cestujících do více než 300 destinací na šesti kontinentech. Podle Yusofa může tato chyba mít pro aerolinky vážné finanční následky, včetně nákladů na palivo a kompenzací cestujícím.

Zatímco nedávné nehody amerických aerolinek vyvolaly obavy o bezpečnost, tento případ je podle Yusofa spíše selháním v dodržování předpisů. Incident přichází krátce poté, co United Airlines čelila i dalším kontroverzím – včetně žaloby ortodoxního Žida, kterého měl pilot násilím vytáhnout z toalety během zdravotních obtíží, nebo případu matky z New Jersey, která kritizovala leteckou společnost za požadavek, aby jejímu nemocnému synovi odebrala kyslíkovou hadičku před vzletem.

Doporučované