Hlavní obsah

Zaměstnanci dodavatelů prodejce Shein pracují 75 hodin týdně

Foto: Pexels.com

Ilustrační snímek.

Zaměstnanci dodavatelských firem čínského internetového prodejce textilu Shein pracují 75 hodin týdně. A to přesto, že firma slíbila zlepšit pracovní podmínky.

Článek

Švýcarská skupina Public Eye navázala na svou zprávu z roku 2021, která zjistila, že řada zaměstnanců na šesti pracovištích v Kantonu odpracovává nadměrné množství přesčasů. Pro svou novou zprávu skupina loni v létě vyzpovídala 13 zaměstnanců šesti továren v Číně, jež dodávají výrobky společnosti Shein. Nadměrné přesčasy byly pro mnoho pracovníků stále běžné.

Firma nabízí širokou škálu levného oblečení. Využívá analýzu dat k předvídání poptávky zákazníků a výrobě oděvů v malých sériích. Prodej podporuje kampaněmi na sociálních médiích, jako je Instagram a TikTok. Postupně se stala jedním z největších prodejců módy na světě.

Shein se spoléhá na tisíce dodavatelů třetích stran i na smluvní výrobce v blízkosti svého ústředí v Kantonu. Je tak schopna dodat nové zboží do několika týdnů, nikoli měsíců.

Jeden ze zaměstnanců, který u šicích strojů pracuje již 20 let, Public Eye řekl: „Pracuji každý den od osmi ráno do půl jedenácté večer a každý měsíc si beru jeden den volna. Další dny volna si nemohu dovolit, protože to stojí příliš mnoho peněz,“ dodal.

Dotazovaní ve věku od 23 do 60 let uvedli, že pracují v průměru 12 hodin denně, do čehož se nezapočítávají přestávky na oběd a večeři. Obvykle jsou v práci šest až sedm dní v týdnu. Dodali, že jejich mzdy se od doby, kdy se švýcarskými výzkumníky mluvili poprvé, téměř nezměnily a pohybují se v rozmezí 6000 až 10 000 jüanů měsíčně (19 000 až 32 000 korun).

Podle organizace Asia Floor Wage Alliance činí životní minimum v Číně přibližně 6512 jüanů. Kodex chování společnosti Shein pro její dodavatele uvádí, že zaměstnanci by neměli včetně přesčasů pracovat déle než 60 hodin týdně.

Společnost Shein ve své reakci na nejnovější zprávu uvedla, že dlouhá pracovní doba v tomto odvětví je „společným problémem, na jehož řešení musí značky, výrobci a další aktéři ekosystému spolupracovat“.

Dodala, že se nejedná o problém, který by se týkal pouze společnosti Shein, ale uvedla, že je „odhodlána se podílet na zlepšení situace v našem vlastním dodavatelském řetězci“.

Doporučované