Článek
Páteční srážku vlaků v Indii, která si vyžádala téměř tři stovky obětí a přes tisícovku zraněných, způsobila chyba elektronického signalizačního systému. Podle agentury AP to dnes řekl indický ministr železnic Ašvini Vaišnav. Ministr také uvedl, že úřady mají i podezřelé, kteří za nehodu nesou odpovědnost.
Na to, co se přesně stalo, bude ještě třeba počkat. Indické úřady ale začínají mít o nehodě určitou představu. Podle úřadů nejprve vykolejilo deset až dvanáct vagonů vlaku, který cestoval mezi Kalkatou a Čennaí poté, co narazil do stojícího nákladního vlaku.
Několik vagonů tohoto vlaku pak skončilo na opačné koleji. Další vlak jedoucí v opačném směru - z Yesvantpuru do Howry - narazil do vykolejených vagonů.
Na záchranné akci se podílelo více než 115 sanitek a hasičů. Na místo byla vyslána indická armáda, týmy Národních sil pro reakci na katastrofy a státní hasiči.
Stovky lidí se shromáždily před místními nemocnicemi, aby darovaly krev. K tomu docházelo zejména v nepříliš vzdáleném městě Katak. Na místě po nehodě panoval naprostý chaos. Někteří lidé, s nimiž se setkali novináři BBC, běželi z místa nehody do okolních nemocnic - hledali rodinné příslušníky, kteří byli ve vlaku.
Ministerstvo železnic v sobotu oznámilo ukončení záchranných prací a uvedlo, že byly zahájeny práce na obnově místa nehody. BBC uvedla, že mezi prvními, kdo dorazili na místo nehody a zahájili záchrannou operaci, byli obyvatelé sousedních vesnic.
Stát Odiša po nehodě také čelí krizi v márnicích, kde se podle webu Hindustan Times nahromadilo velké množství mrtvých těl.
Módí vyjádřil soustrast
Indický premiér Naréndra Módí měl v sobotu slavnostně otevřít nový vysokorychlostní vlak Vande Bharat Express, který je součástí rozsáhlých investic jeho vlády do modernizace rozsáhlé železniční sítě a další infrastruktury.
Místo toho se však vydal na místo jednoho z nejhorších železničních neštěstí v historii země, aby vyjádřil soustrast.
Prohlédněte si fotografie z nehody:
Poté, co Módí navštívil místo nehody, označil ji za „bolestnou“. Lidé, kteří budou shledáni viníky smrtelné železniční nehody na východě Indie, budou „přísně potrestáni“, prohlásil Módí. Setkal se také se zraněnými cestujícími vlaků v nemocnici.
„Nemůžeme přivést zpět ty, které jsme ztratili, vláda ale je s rodinami obětí v jejich zármutku. Tento incident je pro vládu velmi vážný… Ten, kdo bude shledán vinným, bude přísně potrestán,“ řekl Módí podle CNN a dodal, že vláda „nenechá kámen na kameni“.
Modernizace
Na sociálních sítích přitom sílí kritika na adresu indické vlády za nedostatečné investice do železniční infrastruktury a volání po rezignaci ministra železnic. Vláda sice nedávno investovala miliony do modernizace železnic, ale roky zanedbávání způsobily, že stav je žalostný.
Reakce přeživších
„Byl tam chaos a lidé pobíhali všemi směry. Byl jsem blízko kolejí a rozhodl jsem se běžet na místo. Začali jsme vytahovat některé z uvězněných cestujících. Podařilo se nám vyprostit některé přeživší a také několik těl,“ vzpomíná pro BBC Girija Shankar Rath.
K nehodě došlo v době, kdy se premiér Naréndra Módí zaměřuje na modernizaci železniční sítě z dob britské koloniální éry v Indii, která se s 1,42 miliardy obyvatel stala nejlidnatější zemí světa. Navzdory snahám vlády o zvýšení bezpečnosti na železnici dochází na indických železnicích, které jsou největší železniční sítí pod jednou správou na světě, každoročně k několika stovkám nehod, uvedla agentura AP. Příčinou železničních nehod bývá obvykle lidská chyba a také zastaralý signalizační systém.
Server Hindustan Times připomněl, že indický parlament loni dostal zprávu auditorů o stavu železnic, z níž mimo jiné vyplynulo, že hlavní příčinou nehod v Indii v předchozích letech byla špatná údržba tratí. Podle indických médií se v ní rovněž píše, že investice do renovace železniční infrastruktury v posledních letech klesaly a ani ty peníze, co byly na to vyčleněny, nebyly plně využity.
K nejsmrtelnějšímu železničnímu neštěstí v Indii došlo v roce 1981, kdy se vlak zřítil z mostu do řeky ve státě Bihár a zabil přibližně 800 lidí, napsala BBC. Páteční neštěstí každopádně bylo zatím nejhorší v 21. století.