Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Jihokorejské záchranné složky identifikovaly většinu ze 179 lidí, kteří v neděli zemřeli poté, co stroj nízkonákladových aerolinek Jeju Air po nouzovém přistání narazil do zdi a explodoval. Těla čtyř obětí už také byla předána pozůstalým. Na místo nehody dnes přijeli američtí odborníci a zástupci firmy Boeing, aby pomohli s objasňováním příčin tragédie, napsala agentura Jonhap.
Potvrzena už byla totožnost 174 obětí, které zahynuly při leteckém neštěstí, u pěti zbývajících je stále prověřována. „Ze 32 osob, které se nepodařilo identifikovat podle otisků prstů, jsme sedmnáct identifikovali v prvním kole DNA testů a dalších deset ve druhém kole. Zbývajících pět osob dále potvrzujeme kvůli nesrovnalostem v DNA,“ oznámily úřady.
Pozůstatky čtyř obětí dnes obdržely rodiny, předání zbývajících těl však může kvůli silnému ohoření trvat až deset dní, řekli úředníci. Ostatky se nacházejí v dočasném chladicím zařízení v hangáru na letišti Muan, kde se nehoda stala, uvedla jihokorejská agentura.
Na místo také přicestovali tři odborníci z amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB), jeden člen Federálního úřadu pro letectví (FAA) a čtyři zástupci společnosti Boeing, tedy výrobce havarovaného letadla. Američané mají podle jihokorejského ministerstva dopravy pomoci jedenácti místním vyšetřovatelům s pátráním po příčinách nehody, napsal Jonhap.
Přesná příčina havárie stále není známá, připomněl britský list The Guardian. Jednou z teorií je srážka s ptákem, podle některých odborníků je však nepravděpodobné, že by náraz tohoto rozsahu zabránil pilotovi sklopit podvozek. Vyšetřovatelé se dále snaží zjistit, zda byl některý z řídicích systémů letadla deaktivován a proč se pilot pokusil přistát tak brzy po vyhlášení nouzového stavu.
Jihokorejské ministerstvo dopravy v pondělí oznámilo, že plánuje provést bezpečnostní kontroly všech 101 letadel Boeing 737-800 provozovaných tamními leteckými společnostmi a také širší přezkum společnosti Jeju Air. Podle bývalého pilota společnosti Delta Air Line Alana Priceho je však Boeing 737-800 „osvědčeným letadlem“, napsala agentura AP. Tento stroj navíc patří do jiné třídy, než Boeing 737 Max spojený s haváriemi z let 2018 a 2019.
Pilot o havárii boeingu
Dlouholetý kapitán letounu Boeing 737 v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jaké problémy mohlo mít letadlo, které v neděli havarovalo na letišti v Muanu.
Odborníci také kritizují uspořádání letiště, konkrétně přítomnost betonové zdi, do které letoun narazil. Ta se nachází 250 metrů od konce přistávací dráhy, podle Johna Coxe, výkonného ředitele letecké poradenské společnosti Safety Operating Systems, by měl podobný objekt stát alespoň 300 metrů daleko. Představitelé jihokorejského ministerstva dopravy uvedli, že přezkoumají, zda zídka neměla být postavena z lehčích materiálů, které by se po nárazu snadno rozbily.
V pondělí byly z trosek vyzvednuty dvě černé skříňky. Jedna z nich ale byla značně poškozená a bez konektoru, s pomocí něhož by se dala získat data, což může podle Jonhapu zpozdit vyšetřování až o půl roku. Vyšetřovací tým brzy rozhodne, jestli se skříňku pokusí opravit a analyzovat data v Jižní Koreji, nebo zařízení pošle do Spojených států, dodala agentura.
Stroj typu Boeing 737-800 se v neděli pokoušel přistát na jihokorejském letišti v Muanu bez vysunutého podvozku. Na záběrech z místa nehody je vidět, jak dvoumotorové letadlo ve velké rychlosti klouže po ranveji a po nárazu do betonové zdi za koncem přistávací dráhy exploduje. Při neštěstí zemřelo 179 lidí, přežili jen dva členové posádky.