Článek
Škrty prosazované vládním týmem pro efektivitu pod vedením podnikatele Elona Muska a následný chaos v americké Správě sociálního zabezpečení ohrožují miliony lidí, upozorňuje deník The Washington Post (WP), který potíže organizace podrobně popsal.
Internetové stránky správy se během deseti dnů zhroutily hned čtyřikrát, miliony důchodců a zdravotně postižených Američanů se tak nemohly přihlásit ke svým online účtům. Vedoucí místních poboček správy pak musí zvedat telefony na přepážce, protože kvůli škrtům bylo propuštěno už tolik lidí, že to zbytek zaměstnanců nestíhá.
Agentura ale zároveň nemá systém, přes který by si klienti mohli stěžovat na její služby. I toto oddělení zrušil Muskův tým.
Federální agentura ročně poskytuje dávky ve výši 1,5 bilionu dolarů (34,5 bilionu korun) 73 milionům lidí v důchodu, chudým a zdravotně postiženým Američanům. Podle interních dokumentů a více než dvou desítek současných a bývalých zaměstnanců a klientů se agentura zmítá v krizi. To dále podkopává její schopnost poskytovat spolehlivé služby zranitelným lidem, píše WP.
Američtí senátoři mají v úterý začít posuzovat nominaci prezidenta Donalda Trumpa do čela úřadu, který dosud řídí dočasný šéf. Kandidáta Franka Bisignana čeká v horní komoře tzv. grilování, tedy otázky od zákonodárců.
Stažení z Evropy by ohrozilo i USA
Riziko stažení vojsk USA z kontinentu by Evropa neměla brát na lehkou váhu. Přínosy americké přítomnosti pro samotné Spojené státy by sice nyní měly být jasnější než v posledních dekádách. Donald Trump ale může mít jiný pohled.
Prozatím agenturu dočasně vede Leland Dudek, který je ve funkci šestý týden. Během svého relativně krátkého úřadování odešlo více než 12 % z 57 tisíc zaměstnanců správy.
I Dudek přiznává, že telefonní služba agentury „je skutečně na nic“ a to, že úřad ve skutečnosti vede Muskův tým známý pod zkratkou DOGE. Ten se zaměřuje třeba na hledání podvodů s dávkami, přestože podle důkazů tento problém není tak rozsáhlý, jak ho i Musk sám prezentuje.
Podle odborníků je kvůli těmto zmatkům vyloučeno ze systému sociální péče mnoho důchodců, zdravotně postižených žadatelů a legálních přistěhovalců, kteří potřebují kartu sociálního zabezpečení.
„To, co se děje, je destrukce agentury zevnitř a zrychluje se. Neustále se na mě obracejí lidé ve věku 70 a 80 let a jsou bez sebe. Nevědí, co přijde,“ uvedl pro WP nezávislý senátor Angus King, který ale spolupracuje s opozičními demokraty.
Agentura je navzdory popularitě svých programů už léta podfinancovaná, za deset let jí potenciálně hrozí platební neschopnost. V jejím čele se během pěti měsíců vystřídali čtyři komisaři, z nichž jen jeden byl potvrzen Senátem.
Musk a údajné podvody v sociálním zabezpečení:
Americká asociace důchodců v pondělí oznámila, že od začátku února jí týdně volá více než 2000 důchodců, což je dvojnásobek obvyklého počtu. Nejčastěji vyjadřovali obavy, zda jim budou stále dostupné výhody, které si platili během své aktivní kariéry. Sociální zabezpečení je hlavním zdrojem příjmů pro přibližně 40 procent starších Američanů.
Trump opakovaně prohlásil, že administrativa „se nedotkne“ sociálního zabezpečení, což se podle jeho asistentů týká výše dávek, které může upravovat pouze Kongres. Podle úředníků a organizací hájících zájmy klientů se však škrty v personálu a na úřadech již za pouhých šest týdnů podepsaly na přístupu k dávkám, píše WP.
„Vytvářejí oheň, který přijdou uhasit“
Agentura měla už tak delší dobu potíže vše zvládat, a to od doby, kdy do důchodu nastupovali lidé z populačně silné poválečné generace. Její rozpočet zůstal stejný prakticky celé desetiletí, a tak zaměstnanci byli pracovně přetížení. Stále jim trvá v průměru 233 dní, než přezkoumají první žádost o důchod.
Současní i bývalí úředníci, zájmové skupiny i další lidé, kteří s agenturou přicházejí do styku, uvedli, že rychlé škrty po nástupu Trumpa do prezidentského úřadu úřad ještě více poškodily.
Někteří současní i bývalí zaměstnanci se podle WP obávají, že jde o součást dlouho připravované snahy konzervativců o privatizaci celé agentury nebo její části. „Vytvářejí požár, aby ho museli přijít uhasit,“ řekl listu jeden z vysoce postavených úředníků, který tento měsíc odešel do předčasného důchodu.
„Nechci agenturu zničit. Prezident chce, aby uspěla tím, že sníží byrokracii, aby se zlepšily služby a zároveň se zvýšila bezpečnost,“ bránil se ředitel Dudek v pondělním rozhovoru.
Tým DOGE v zájmu zamezení údajným podvodům zkomplikoval ověřování totožnosti žadatelů - už není možné ho provádět telefonicky. Nově zůstává možnost proces absolvovat online, případně si počkat ve frontě na pobočce.
Další změna vyžaduje, aby legální přistěhovalci s pracovním povolením žádali o vydání nebo aktualizaci svých karet sociálního zabezpečení osobně. Tím se zruší dlouholetá praxe, kdy byly karty zasílány automaticky poštou.
„Uvědomujeme si, že se jedná o významnou změnu, která bude mít na klienty značný dopad,“ řekla Doris Diazová, zástupkyně dosavadního šéfa správy v pondělí na brífinku o změnách, jehož záznam získal deník The Washington Post. Podle ní agentura pracuje na řešení pro lidi, kteří nemají možnost použít počítač nebo přijít na pobočku.
120 nebo 180 minut čekání
V posledních týdnech se také zvýšil počet telefonátů na oddělení sociálního zabezpečení. Volající se ptají, zda jim budou dávky sníženy, a zoufale se snaží domluvit si osobní schůzku na pobočce. Tedy pokud se jim podaří dovolat se živé osobě.
V závislosti na denní době se volající z nahrané zprávy dozvědí, že mohou na lince čekat více než 120 nebo 180 minut. Někteří hlásí, že čekají čtyři nebo pět hodin. Když minulý týden volal na bezplatnou linku reportér WP, byla funkce zpětného volání dostupná pouze třikrát z dvanácti případů, pravděpodobně proto, že fronta byla ten den tak dlouhá.
Šestašedesátiletá Kathy Martinezová čekala přes tři hodiny, aby se zeptala, jaká bude výše jejího důchodu, pokud požádá o dávky nyní, nebo počká, až jí bude 70 let. Zavěsila a zkusila to znovu za týden v sedm hodin ráno. Čekání trvalo více než 120 minut, ale byla jí nabídnuta možnost zpětného volání a za dvě hodiny mluvila s „fenomenálně milou osobou“.
Martinezová chce s podáním žádosti o dávky počkat, aby maximalizovala výši svého důchodu. „Ale tak nějak si říkám, jestli bych si to neměla vzít hned. Až budu žádat, udělám to po telefonu. Ale bude ještě existovat telefonní systém?“ svěřila se s obavami deníku The Washington Post.