Hlavní obsah

„Kult rychlosti.“ Francouzští instruktoři vysvětlují nedávné tragédie na lyžích

Foto: Profimedia.cz

Lidé vzdávají hold zesnulému Gaspardu Ullielovi na festivalu komediálních filmů L'Alpe d'Huez ve Francii. Herec zemřel po nehodě na lyžích.

Po srážce s dalším lyžařem v úterý ve francouzských Alpách tragicky zemřel herec Gaspard Ulliel. Pouhé tři dny před tím zahynula v nedalekém resortu pětiletá britská dívka. Instruktoři vidí za vážnými nehodami hlavně rychlost.

Článek

Pětiletá Ophelie čekala společně s dalšími čtyřmi dětmi a lyžařským instruktorem na modré sjezdovce ve středisku Flaine, když do ní v plné rychlosti vrazil čtyřicetiletý muž, místní dobrovolný hasič.

Britská dívka, která s rodiči žila v Ženevě, zemřela minulou sobotu. Muž, který srážku zavinil, se ji snažil resuscitovat, avšak marně. Vyšetřování dospělo k závěru, že muž překročil povolenou rychlost, a byl proto obviněn z neúmyslného zabití. Hrozí mu až pět let vězení.

„Je to tragédie, stejně jako dopravní nehody. Vždycky tu budou lidé, kteří jezdí příliš rychle,“ vyjádřil soustrast ředitel lyžařské školy Christopne Baujon. Podle místních médií se za posledních šest let jedná o třetí smrtelnou nehodu na mírné modré sjezdovce Serpentine, která patří mezi nejoblíbenější v celém středisku Flaine.

Ke smrti dívky se vyjádřil také Antoine Dénériaz, francouzský závodník v alpském lyžování, olympijský vítěz a trojnásobný vítěz Světového poháru. „Je třeba mít určité povědomí. Lyžování není rychlá jízda na lyžích a ničení životů ostatních lidí,“ napsal na facebooku. Lyžaře, kteří jezdí nezodpovědně, označil za idioty.

Instruktoři lyžování z luxusního střediska Flaine ve francouzských Alpách tak mají jasno. Za tragická úmrtí může „kult rychlosti“, který na sjezdovkách vládne, píše britský deník The Times.

Jen tři dny po Opheliině smrti hlásily francouzské Alpy další úmrtí. Na sjezdovce v nedalekém středisku La Rosière se s dalším lyžařem srazil sedmatřicetiletý Gaspard Ulliel, známý francouzský herec. Proslavil se rolí Hannibala Lectera nebo návrháře Yves Saint Laurenta. Na rozdíl od litevského lyžaře, se kterým se srazil, neměl na hlavě helmu.

Nehoda se stala v úterý kolem 16. hodiny v místě křížení dvou modrých sjezdovek, které není považované za příliš nebezpečný úsek. Když přijela záchranná služba, Gaspard Ulliel ležel v bezvědomí na sněhu. Do nemocnice v Grenoblu byl vrtulníkem transportován ve vážném stavu se zraněním lebky. Ve středu odpoledne byl prohlášen za mrtvého.

Bernard Pascal-Mousselard, prezident národní asociace ředitelů sjezdovek a bezpečnosti středisek pro zimní sporty, i v souvislosti s tímto úmrtím mluvil o rychlosti. Lyžaře vyzval, aby se po sjezdovkách nezřízeně neproháněli a raději lyžovali v klidu. „Vždycky se najdou výjimečné případy, ať už mladí, nebo staří, kteří si myslí, že jsou na sjezdovkách sami a lyžují nad své možnosti,“ dodal.

Francouzská média ovšem poukazují na to, že v případě úmrtí Ulliela na vině rychlost nebyla. Podle státní zástupkyně Albertville Anne Gachesové, která vedla vyšetřování, srážku nezavinila chyba herce ani druhého lyžaře. Příčinou nebyla ani nepřiměřená rychlost, uvedla pro místní deník Dauphiné Libéré.

Dodala, že vyslechli lyžaře, který srážku přežil, a dva další, kteří byli v době incidentu na místě. Podle výpovědí jeli oba lyžaři vedle sebe a pak se srazili. „Tato nehoda je velmi smutná, ale okolnosti jsou poměrně jednoduché, není to nijak zvlášť složité,“ uvedla Gachesová.

Stále ovšem není jasné, zda hercovu smrt způsobil náraz nebo pád. „Kdyby měl pan Ulliel helmu, zachránilo by mu to život? To nemohu s jistotou říci,“ reagovala žalobkyně na otázky médií. Zdůraznila, že na těle oběti se pitva provádět nebude a vyšetřování případu bude s největší pravděpodobností uzavřeno v nejbližších dnech.

Jezdí rychle, ale nedokážou zastavit

Dvě tragické nehody lyžařů krátce po sobě otevřely otázku, jak bezpečné jsou francouzské lyžařské areály. Mnozí volají po častějším měření rychlosti lyžařů a zavedení „semaforů“, které by zpřehlednily nebezpečné úseky. Kritizují přitom vysokokapacitní lyžařské vleky a rekreační objekty, které za nebezpečným přeplňováním sjezdovek stojí.

Podle instruktorů z Flaine se stále více lidí, kteří do střediska přijíždí, nechává unést spíš vzrušením z rychlosti, než aby se řídili podle svých technických schopností.

Christian Reverbel, místopředseda asociace ředitelů sjezdovek, pak tvrdí, že se počet případů úmrtí a vážných zranění zvýšil paradoxně kvůli tomu, že jsou na sjezdovkách lepší podmínky. „Počet srážek za posledních třicet let vzrostl, protože jsou sjezdovky připravené a upravené, je na nich méně nerovností, které dříve rekreanty zpomalovaly,“ sdělil britským The Times.

„Vyvinulo se také vybavení. Lyžování je proto přístupnější a lidé můžou jezdit rychleji. Ale ne každý svou rychlost kontroluje,“ dodal. Podobně se vyjádřil také místní deník Dauphine Libéré, podle kterého se aktéry srážek stávají většinou středně pokročilí lyžaři, „kteří jsou schopni jet rychle, ale v případě potřeby nedokážou zastavit“.

Rizikovým faktorem je také to, že se na sjezdovce setkávají lyžaři různých úrovní, uvedl Jean-Louis Tuaillon, předseda mezinárodní federace svahových hlídek. „Je to jako mít auta Formule 1 vedle (Citroenu) 2CVs.“

Roli podle instruktorů mohl sehrát také fakt, že minulou zimu lidé kvůli pandemickým opatřením lyžovat nemohli. Lyžaři se teď s nadšením vracejí na svahy a zapomínají dávat pozor. Potřebují si osvěžit pravidla, domnívá se právník specializující se na horské nehody Maurice Bodecher.

Doporučované