Video: Na obloze se objevila „vesmírná galaxie“. Úkaz způsobila raketa

Bez komentáře: Záběry z teleskopu Subaru na havajském ostrově Mauna KeaVideo: National Astronomical Observatory of Japan

Teleskop Subaru na havajském ostrově Mauna Kea zachytil tajemnou modrou spirálu. Způsobila ji raketa SpaceX.

Vypadalo to, jako by se na noční obloze najednou objevil úplně nový vesmírný svět. Minulou středu se vědcům na observatoři na havajském ostrově Mauna Kea naskytla možnost sledovat namodralý spirálovitý útvar, který rozzářil noční oblohu, napsal havajský server Hawaii News Now.

Nešlo však o žádnou mimozemskou civilizaci. Společnost SpaceX totiž ten den vyslala do vesmíru družici pro určování polohy.

„Zdá se, že spirála souvisí s vypuštěním nové družice společností SpaceX,“ napsali na twitteru vědci ze Subaru Telescope z japonské Národní astronomické observatoře.

Jejich domněnky potvrdil pozorovatel satelitů Scott Tilley, který uvedl, že umístění spirály na obloze se shoduje s místem, kde se měl v předchozích minutách nacházet druhý stupeň rakety Falcon 9 od společnosti SpaceX.

Vesmírná galaxie je jev, který může nastat, když mrak plynů z rakety vysoko nad Zemí prosvítí sluneční paprsky, zatímco dole na Zemi je tma. Vzniká tedy smíšením vody a oxidu uhličitého, které zkrystalizují, a otáčející se raketa vytvoří kolem sebe v atmosféře spirálu.

To, co tedy bylo vidět na obloze, byly výfukové plyny z rakety Falcon 9. Důležité je i načasování. Fenomén se může objevit jen za předpokladu, že raketa vzlétá při soumraku nebo úsvitu.

Neobvyklý úkaz viděli lidé až na Novém Zélandu. Není to ojedinělý případ, podobné úkazy bylo možné pozorovat už dříve, o jednom jsme psali například v tomto článku.