Velký bariérový útes je v nebezpečí. Čelí nejvyšším teplotám oceánu za 400 let

Foto: superjoseph, Shutterstock.com

Začátkem roku průzkumníci objevili bělení korálů u více než 300 útesů.

Velký bariérový útes čelí nejvyšším teplotám oceánu za 400 let, varují vědci. Postihlo ho masové bělení korálů probíhající mezi lety 2016 a 2024.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Teplota oceánu u Velkého bariérového útesu dosáhla v posledním desetiletí nejvyšší hodnoty za posledních 400 let. Informovala o tom agentura AP s odkazem na studii australských vědců, podle nichž útes pravděpodobně nepřežije, pokud se nepodaří zastavit oteplování planety.

Velký bariérový útes, největší ekosystém korálových útesů na světě a jeden z biologicky nejrozmanitějších, postihlo mezi lety 2016 a 2024 masové bělení korálů. To nastává, když se koráli v důsledku oteplování mořské vody začnou zbavovat barevných řas, které jim dopravují výživné látky.

Začátkem letošního roku letečtí průzkumníci objevili bělení korálů u více než 300 útesů v systému u severovýchodního pobřeží Austrálie v mělkých oblastech, které pokrývají dvě třetiny útesu, informoval americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Vědci z Melbournské univerzity a dalších vysokých škol dokázali nedávné teploty oceánu porovnat s historickými daty pomocí vzorků koster korálů z Korálového moře a rekonstruovat údaje o teplotě hladiny z let 1618 až 1995. Tyto údaje spojili s informacemi o teplotě mořské hladiny od roku 1900 do roku 2024.

Odborníci zjistili, že před rokem 1900 byly teploty převážně stabilní a od roku 1960 do roku 2024 trvale rostly od ledna do března. A během pěti let blednutí korálů v posledním desetiletí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ v letech 2016, 2017, 2020, 2022 a 2024 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ byly teploty v lednu a březnu výrazně vyšší než kdykoli v období od roku 1618, uvedli vědci. Pomocí modelů přisoudili rychlost oteplování po roce 1900 klimatickým změnám způsobeným člověkem. Jediným dalším rokem, který byl téměř stejně teplý jako roky masového bělení v posledním desetiletí, byl rok 2004.

„Útes je v nebezpečí, a pokud se neodkloníme od současného kurzu, naše generace bude pravděpodobně svědkem zániku jednoho z těchto velkých přírodních divů,“ řekl hlavní autor studie Benjamin Henley.