Krajské volby

Volby do Senátu

Výsledky 1. kola voleb
Sečteno 100 %
Výsledky voleb

Vědci objevili nový druh „přízračného“ žraloka

Foto: New Zealand's National Institute of Water and Atmospheric Research (NIWA)

Nově objevený druh chiméry dostal jméno Harriota avia.

Takzvaní přízrační žraloci normálně žijí v hlubinách Tichého oceánu. Nový druh vyniká dlouhým čenichem a chrupavčitým tělem.

Novozélandští vědci objevili nový druh tzv. přízračného žraloka, vzácného druhu chrupavčité paryby, kterou je těžké spatřit, protože žije v temných hlubinách Tichého oceánu, píše server britské stanice BBC.

Přízrační žraloci, známí také jako chiméry, „žraloci-duchové“ či „strašidelné ryby“, jsou příbuzní žraloků a rejnoků. Nemají šupiny a jejich kostra je celá tvořena chrupavkami. Vědkyně Brit Finucciová, která společně s kolegy atypickou parybu objevila, označila nález za „vzrušující“.

„Díky jejich biotopu je obtížné je studovat a monitorovat, což znamená, že toho o jejich biologii a stavu ohrožení víme málo,“ řekla.

Finucciová a další vědci z novozélandského Národního institutu pro výzkum vody a atmosféry (Niwa) našli chiméru v oblasti oceánského dna známé jako Chatham Rise, která leží východně od Nového Zélandu. Přízrační žraloci většinou žijí v hloubkách až 2600 m.

Novozélandská vědkyně popsala, že tento druh vyniká neobvykle dlouhým čenichem, který může tvořit až polovinu délky těla. Finucciová také určila, že vědecké jméno nově objevené chiméry bude Harriota avia.

„Avia znamená latinsky babička, což má být i poklona té mojí, protože mě hrdě podporovala během mé vědecké kariéry. Chiméry jsou navíc poměrně staré příbuzné ryb, a tak jsem si říkala, že se k nim toto jméno hodí,“ vysvětlila Finucciová.

Původně se mělo za to, že se „strašidelné ryby“ vyskytují po celém světě. Pozdější výzkum ale ukázal, že žijí výhradně v australských a novozélandských vodách. Podle vědců jsou podobné objevy zásadní, protože poznatky o způsobu života těchto druhů pomáhají odborníkům vymyslet nejlepší způsoby jejich ochrany.