Článek
Ve věku 94 let zemřel Osamu Suzuki, bývalý šéf japonské společnosti Suzuki Motor Corp., který z japonského výrobce minivozidel učinil globálního hráče s dominantním postavením na indickém automobilovém trhu. Osamu Suzuki zemřel ve středu na maligní lymfom, oznámila v pátek podle agentury Kjódó japonská automobilka.
Osamu Suzuki stál v čele firmy více než 40 let. Od roku 1978 zastával buď funkci prezidenta, předsedy správní rady, nebo generálního ředitele. Správní radu opustil v červnu 2021 ve věku 91 let.
Bývalý bankéř Suzuki do automobilky nastoupil v roce 1958, kdy se přiženil do zakládající rodiny a přijal příjmení své manželky, dcery prezidenta společnosti Šunza Suzukiho. V 70. letech zachránil společnost před krachem, když přesvědčil konkurenční Toyotu, aby automobilce Suzuki dodávala motory, které splňovaly nové emisní předpisy, které v té době ještě Suzuki neměla vyvinuté.
Poté, co se ujal funkce prezidenta, rozhodl se přeměnit společnost v předního japonského výrobce automobilů. Zatímco ostatní japonské automobilky se snažily získat pevnou pozici na americkém a čínském trhu, Suzuki se soustředil na výrobu minivozidel v Japonsku a produkci kompaktních vozů v rozvíjejících se zemích jako Indie, jihovýchodní Asie a také v Maďarsku a střední Evropě.
Minivozy, které mají obsah motoru do 660 kubických centimetrů, jsou v Japonsku velmi oblíbené, mimo jiné díky daňovým úlevám a lepším podmínkám při parkování a ceně. V roce 2023 se tento segment podílel na prodeji nových aut v zemi více než 30 procenty.
Pod vedením Suzukiho se konsolidované tržby společnosti zdesetinásobily, zvýšily se z přibližně 300 miliard JPY (46 miliard Kč) v roce 1978 na více než tři biliony jenů v roce 2006. Suzuki také sehrál jako prezident automobilky zásadní roli, když se rozhodl spojit síly s tehdy státní indickou automobilkou Maruti Udyog a v prosinci 1983 zahájily firmy společnou výrobu modelu Maruti 800.
Malý vůz byl ve své době levnější než konkurenční vozy a získal si srdce indických zákazníků. Podpořil růst společného podniku, který se později stal dceřinou společností Suzuki a změnil název na Maruti Suzuki India.
Podle údajů japonské organizace pro vnější obchod měla Maruti Suzuki ve fiskálním roce 2023 na indickém trhu s automobily podíl 41,7 procenta. Její nejbližší konkurent, jihokorejská automobilka Hyundai Motor, měla podíl 14,6 procenta.