Článek
Šíření dezinformací, obhajování ruské invaze na Ukrajinu nebo napadání a zahlcování účtů na sociálních sítích. Takové jsou podle nového výzkumu financovaného britskou vládou postupy ruských internetových trollů, kteří sídlí ve staré zbrojovce v Petrohradu, píše britský deník The Independent.
Velká Británie podle deníku plánuje všechny získané informace o takzvané trollí farmě sdílet s dalšími spojeneckými vládami i vedeními internetových platforem. Podle výzkumu aktuálně ruští trollové cílí na západní média, politiky i celebrity. Výzkum nicméně zatím není veřejný kvůli obavám o bezpečnost jeho autorů, uvedlo britské ministerstvo zahraničí.
Trollové z Olgina
Petrohradská „trollí farma“ je podezřelá ze spojení s Jevgenijem Prigožinem, zakladatelem ruské Agentury pro výzkum internetu. Zaměstnanci agentury známí pod názvem „Trollové z Olgina“ nebo „Kremloboti“ pomocí falešných identit na sociálních sítích zadávají on-line reklamu, organizují diskuzní skupiny a zahlcují on-line prostor svými komentáři a příspěvky. V roce 2015 agentura podle deníku Novaja gazeta, který její strukturu rozkryl, zaměstnávala více než tisíc lidí.
Prigožinova agentura mimo to čelí obvinění z vměšování se do amerických prezidentských voleb v roce 2016, ve kterých zvítězil Donald Trump. Ústředí Agentury pro výzkum internetu se podle novinářů, kteří se její činností zabývají, nachází v pronajatých prostorách petrohradské zbrojovky Arsenal Machine-building Factory.
Manipulace veřejným míněním
Studie financovaná britskou vládou podrobně popisuje, jak se režim Vladimira Putina snaží manipulovat veřejné mínění na sociálních sítích nebo v komentářových sekcích velkých mediálních domů, píše deník The Guardian.
Mezi hlavní cíle na sociálních sítích podle studie patří profily britského premiéra Borise Johnsona, německého kancléře Olafa Scholze nebo šéfa unijní diplomacie Josepa Borrella.
Výzkum mimo jiné uvádí, že například influenceři na sociální síti TikTok byli placeni za šíření příspěvků prezentujících pohled prezentovaný Kremlem. Výrazná byla také aktivita účtů napojených na petrohradskou trollí farmu v diskuzních fórech západních médií.
V mediálním prostoru a na sociálních sítích také tyto účty podle studie opakovaně šířily zkreslené výsledky průzkumů, které zjišťovaly, nakolik veřejnost podporuje protiruské sankce. Cílem jejich aktivit, tedy šíření ruské propagandy, ale byly podle výzkumu i profily známých osobností jako kapel Daft Punk nebo Rammstein či zpěváka Davida Guetty.
Aktivitu ruských trollů výzkum zdokumentoval na většině sociálních sítí, podle deníku The Guardian se ale jejich aktivita v poslední době soustředila především na platformy Instagram, YouTube a TikTok. Klíčovou roli má hrát také kanál na síti Telegram s názvem „Cyber Front Z“.
Petrohradská trollí farma podle novinářů, kteří se její činností dlouhodobě zabývají, najímá pracovníky zcela veřejně a jejich práci označuje za „vlasteneckou činnost“ na podporu „speciální vojenské operace“ na Ukrajině, jak Kreml označuje svou invazi.
Na výsledky studie už mezitím reagovali představitelé britské vlády. „Nemůžeme dovolit Kremlu a jeho trollům napadat náš online prostor jejich lžemi o Putinově neomluvitelné válce,“ řekla Guardianu ministryně zahraničí Liz Trussová. „Vláda Spojeného království upozornila své zahraniční partnery a bude nadále spolupracovat se spojenci i mediálními platformami v boji proti ruské informační operaci,“ dodala Trussová.
„Jsou to zákeřné pokusy prezidenta Putina a jeho propagandistické mašinérie oklamat svět ohledně brutality, kterou působí lidu na Ukrajině,“ uvedla ministryně kultury Nadine Dorriesová. „Tyto důkazy nám pomohou účinněji identifikovat a odstranit ruské dezinformace,“ dodala ministryně.