Článek
Americký Úřad pro civilní letectví (FAA) ve středu ráno oznámil, že nařídil všem leteckým společnostem přerušit veškeré domácí odlety přinejmenším do 9 hodin východoamerického času (15:00 SEČ), informovala například stanice NBC. Krátce před tímto termínem pak skutečně zákaz odvolal.
Už po 14. hodině SEČ úřad oznámil částečné obnovení odletů na letištích Newark u New Yorku a Atlanta, protože doprava tam byla přetížená. Obě patří mezi nejvytíženější letiště ve Spojených státech.
Výpadek zasáhl cestovní plány milionů cestujících. Zpoždění se zatím dotklo nejméně 6 tisíců letů a více než tisíc jich bylo zrušeno. Lety se postupně obnovují, ale zatím není jasné, kdy se provoz dostane do běžného režimu, a zpoždění a rušení letů tak mohou dále pokračovat. Viceprezident odborového svazu pilotů aerolinek American Airlines Chris Torres uvedl, že výpadek by mohl ovlivnit provoz až do pátku.
Důvodem opatření je závada na systému, který varuje piloty před různými riziky. S problémy se už před dočasným uzemněním domácích letadel potýkala letadla, která směřují do USA, opačným směrem i ta, která přes americké území jen přelétávají.
Úřad FAA uvedl, že systém NOTAM (Notice to Air Missions) po výpadku nefunguje správně. Nezpracovává aktualizovaná data.
Kvůli výpadku softwaru amerického úřadu FAA očekávají problémy také evropské aerolinky. „Byli jsme informováni o technických problémech. V této fázi není nutné žádný let zrušit, lze však očekávat určitá zpoždění,“ řekla mluvčí společnosti ADP, která provozuje pařížská letiště Charlese de Gaulla a Orly.
Mluvčí Air France uvedl, že zatím nebylo nutné žádný let zrušit, ale že letecká společnost situaci sleduje a průběžně vyhodnocuje. Potíže v USA měly kaskádovitý dopad, na zpoždění upozornil už také provozovatel madridského letiště.
V Praze ale žádná zpoždění kvůli tomu nejsou, řekla ČTK mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková. Vojenské lety výpadek neovlivnil. Mluvčí letectva Ann Stefaneková uvedla, že armáda má vlastní systém, který funguje nezávisle na systémech FAA.
Podle mluvčí Bílého domu Karine Jean-Pierreové zatím neexistují žádné důkazy o kybernetickém útoku. „Prezident nařídil ministerstvu dopravy, aby provedlo úplné vyšetření příčin,“ napsala na Twitter s tím, že FAA bude pravidelně poskytovat další informace k případu.
Výpadek odhalil závislost na zastaralém počítačovém systému
Ať byla příčina jakákoliv, analytici upozorňují, že výpadek odhalil, jak je největší světová ekonomika závislá na letecké dopravě a jak je letecká doprava závislá na zastaralém počítačovém systému zvaném Notice to Air Missions, neboli NOTAM.
Dlouholetí odborníci v letectví nepamatují výpadek takového rozsahu způsobený technologickou poruchou. Někteří jej přirovnávají k celostátnímu uzavření vzdušného prostoru po teroristických útocích v září 2001. Pro americké cestující je na velké vzdálenosti málo alternativ. Na jízdu autem jsou vzdálenosti příliš velké a síť osobní železniční dopravy v zemi je ve srovnání s Evropou a Asii velmi slabá.
Předsedkyně senátního výboru pro obchod, demokratka Maria Cantwellová oznámila, že výbor bude věc vyšetřovat. Republikánský senátor Ted Cruz označil selhání za naprosto nepřijatelné a uvedl, že problém by měl vést k reformám.
NOTAM obsahuje informace nezbytné pro personál zabývající se letovým provozem. Jde o informace, které nejsou známy dostatečně dopředu, aby se mohly zveřejnit jinými kanály.
V případě mezinárodních letů mohou být až na 200 stranách a mohou zahrnovat položky, jako jsou uzavírky ranvejí, všeobecná varování před nebezpečím ptáků nebo stavebními překážkami v nízkých nadmořských výškách.