Článek
Nová Mrija je hotova ze 30 procent, uvedl generální ředitel společnosti Jevhen Havrylov podle listu Bild při otevírání výstavy na lipském letišti, kde původní Mrija bývala pravidelným hostem.
„Práce na novém letadle pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letadla a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen,“ uvedl šéf firmy. Náklady na dokončení druhé Mriji odhadl na 500 milionů eur (asi 12,13 miliardy Kč).
Společnost Antonov nicméně údaje z interview opravila a upřesnila, uvedl server RBK-Ukrajina. „V současnosti začaly konstruktérské práce. Podle názoru expertů je nyní k dispozici přibližně 30 procent dílů, které lze použít pro stavbu druhého stroje,“ uvedla firma. A pokud jde o odhad nákladů na stavbu druhé Mriji, 500 milionů je minimální částka, ale spíše je předčasné hovořit o konkrétní sumě. Další podrobnosti o stavbě mají podle firmy následovat „hned po vítězství Ukrajiny ve válce proti Rusku“.
Deník Ukrajinska pravda poznamenal, že Rusy zničené letadlo se nedá opravit, ale stroj měl dvojče, které bylo postavené z 60 procent, než byla jeho výroba po rozpadu Sovětského svazu přerušena. Dokončit tento letoun ale není vůbec jednoduché, protože řada součástek je unikátních. Naštěstí část dílů lze vzít z poničeného letadla, kupříkladu tři motory či podvozek.
Ukrajinští představitelé hned po zprávě, že největší provozovaný nákladní letoun světa shořel v hangáru při ruském bombardování letiště, slibovali, že An-225 postaví znovu. „Rusko možná zničilo naši Mriju. Ale nikdy nedokážou zničit náš sen o silném, svobodném a demokratickém evropském státu. Zvítězíme!“ vyjádřil se například ministr zahraničí Dmytro Kuleba. Státní zbrojní společnost Ukroboronprom v reakci na uvedenou zprávu na facebooku napsala, že An-225 bude obnoven. Podle odhadů by to mělo trvat pět let a stát až tři miliardy dolarů (téměř 66 miliard korun).
A new Mriya will be built in Ukraine
— NEXTA (@nexta_tv) November 7, 2022
This was stated by the General Director of the State Enterprise "Antonov" Yevgeny Gavrilov.
"The work is being carried out in a secret place. The second An-225 will be provided with both new parts and parts of the damaged aircraft," he said. pic.twitter.com/X52gAku6w7
Mriju vyvinuli konstruktéři v bývalém Sovětském svazu pro přepravu raketoplánu Buran a stroj poprvé vzlétl v roce 1988. Obří letoun se vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru byl jediným exemplářem. Letadlo bylo stále v provozu, přičemž naložené uletělo přibližně 4000 kilometrů. Ukrajinská společnost ho pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát Mrija přiletěla i do Česka, pomáhala například s přepravou techniky české armády na zahraniční mise.