Hlavní obsah

U Turecka se hromadí tankery. První výsledek zastropování cen ruské ropy

Foto: Profimedia.cz

Ropný tanker v Dardanelském průlivu. Snímek je ilustrační.

Turecké úřady nově vyžadují potvrzení o plném pojištění od lodí, které vplouvají do tamních vod. Ankara tak reaguje na pondělní zastropování cen ruské ropy ze strany EU a zemí G7.

Článek

Ropné tankery směřující převážně z ruských přístavů v Černém moři se hromadí u tureckých průlivů Bospor a Dardanely. Důvodem je bezesporu zastropování cen ruské ropy dovážené po moři, které bylo vyhlášeno v pondělí. Dohodly se na něm země G7, společně s Austrálií a státy Evropské unie.

Země stanovily cenový strop ve výši 60 dolarů (1383 Kč) za barel. Dohoda umožňuje přepravu ruské ropy do třetích zemí pomocí tankerů zemí G7 a členských států Evropské unie pouze v případě, že je náklad obchodován pod schváleným stropem, píše agentura Reuters.

Pokud by některé tankery měly v úmyslu prodat ropu za vyšší cenu, nebude se na ně vztahovat námořní pojištění, bez něhož oficiálně nesmí loď opustit přístav.

Státy G7 zavedly cenový strop pro dovoz ruské ropy

Nejvyspělejší ekonomiky světa G7 se společně s Austrálií a Evropskou unií dohodly na cenovém stropu pro ruskou ropu dopravovanou po moři.

A právě turecké úřady v Ankaře od začátku prosince vyžadují zvláštní potvrzení od pojistitelů, že lodě, které proplouvají přes turecké území, jsou plně pojištěny. V pondělí tak čekalo na proplutí tureckých vod 19 ropných tankerů, převážně poblíž průlivů Bospor a Dardanely, které spojují ruské přístavy v Černém moři se zámořskými trhy, uvedl list Financial Times. Jeden z tankerů údajně čeká už šest dní.

Lodní přepravní společnost GAC uvedla, že v úterý čekalo na průjezd Bosporským průlivem do Středozemního moře 13 tankerů. Deset z nich vyplulo z ruského přístavu Novorosijsk a jsou registrovány pod kazašskou vlajkou, píše agentura Reuters. Čekací lhůta pro lodě nad 200 metrů se v tomto směru údajně prodloužila z jednoho až na čtyři dny. V opačném směru údajně čeká u Dardanel devět tankerů.

The International Group of P&I Clubs, nadnárodní skupina, která zastupuje 13 největších pojistitelů, kteří poskytují krytí pro 90 % celosvětového lodního průmyslu, uvedla, že turecký požadavek je „daleko nad rámec“ běžně požadovaných informací. Její generální ředitel Nick Shaw řekl, že probíhají „konstruktivní diskuze“ k vyřešení situace.

Stínová flotila

Hromadění tankerů je první ukázkou dopadu pondělního zastropování cen ruské ropy, dalšího z nástrojů Západu pro omezení financování ruské války na Ukrajině.

Strop byl zaveden ve snaze omezit ruské příjmy z vývozu fosilních paliv a zároveň zajistit, že ropa bude nadále proudit do světa a námořní pojišťovací průmysl, kterému dominují společnosti v Londýně, nebude příliš poškozen.

Cenový strop se tak připojuje k omezení Evropské unie, která dopravu ruské ropy po moři do členských států zakázala úplně. Strop se tedy bude týkat dodávek mířících do jiných zemí. Výjimku ze zákazu mají ale stále státy, které ruskou ropu přepravují ropovody, mezi něž patří i Česko.

Množí se také pochybnosti, zda zastropování bude mít vliv na snížení ruských příjmů z ropy, jelikož objem jejího vývozu se od invaze na Ukrajinu výrazně nesnížil. Když evropské země snížily svůj odběr, Rusko zvýšilo vývoz ropy do zemí jako Indie a Čína.

Rusko údajně nebude ropu prodávat zemím, které se na cenovém stropu či embargu podílejí. Zároveň se zavázalo pokračovat ve vývozu své ropy, i když bude odříznuto od západních pojistných trhů.

Právě proto podle Financial Times shromáždilo takzvanou „stínovou flotilu“ čítající asi 100 tankerů, která může fungovat buď bez pojištění, nebo od poskytovatelů, kteří nejsou ze západních zemí.

Doporučované