Článek
Desítky lodí se zkapalněným zemním plynem (LNG) krouží kolem pobřeží Španělska a dalších evropských zemí a nejsou schopné zajistit si místo pro vykládku, protože zařízení, která toto palivo přeměňují zpět na plyn, jsou plná, upozornila agentura Reuters. Španělská plynárenská firma Enagás navíc dnes uvedla, že bude možná muset odmítnout vykládku LNG kvůli obsazenosti svých terminálů. To vyvolává obavy o schopnost Evropy zpracovávat dodávky LNG potřebné k vyrovnání výpadku dodávek z ruských plynovodů.
Evropa se potýká s omezením dodávek energie, protože Rusko snižuje své dodávky plynu poté, co západní země v reakci na válku na Ukrajině zavedly vůči Moskvě sankce. Evropa proto musela hledat alternativní dodávky, včetně LNG. Příjezd mnoha lodí s tímto superchlazeným palivem ale odhalil, že je v regionu nedostatek kapacit pro přeměnu LNG na plyn.
U španělských břehů a jinde ve Středozemním moři se nachází více než 35 lodí s LNG. Jen u Cádizského zálivu kotví nejméně osm plavidel, uvedli obchodníci, analytici a zdroje z terminálů LNG obeznámené se situací. Podle jednoho ze zdrojů Španělsko tento týden nabízí u svých terminálů pouze šest míst pro nákladní lodě. To je pro méně než pětinu plavidel čekajících ve frontě u pobřeží země.
Nedostatek zařízení pro přeměnu LNG na plyn nebo plynovodů spojujících země, které tato zařízení mají s ostatními evropskými trhy, znamená, že LNG plovoucí na moři nelze využít.
K problémům přispěla nižší poptávka z průmyslu, než se čekalo, protože evropská ekonomika zpomaluje, a také nižší spotřeba ve Španělsku, než se předpokládalo, kvůli neobvykle teplému počasí v této sezoně.
Zájem o LNG v Evropě roste
Poptávka po zkapalněném zemním plynu se přesouvá z Asie do Evropy. Obchodníci jsou nyní podle šéfa provozovatele nizozemského LNG terminálu Hana Fennemy ve složité pozici, protože nabídku dostane jen ten, kdo zaplatí nejvíc.
Analytik firmy ICIS Alex Froley dodává, že dalším důvodem vysokého počtu neodbavených lodí je, že s blížící se zimou a rostoucí poptávkou po vytápění se očekává růst cen, takže některé lodě čekají s prodejem svého nákladu za vyšší cenu, která může kompenzovat dodatečné náklady na přepravu vzniklé tím, že stojí na moři. Tato strategie částečně funguje, protože některé společnosti mají přepravní kapacitu kvůli výpadkům, jako třeba přerušení dodávek od druhého největšího amerického vývozce LNG po červnovém výbuchu a požáru.
Pokud se situace s vykládkou brzy nevyřeší, může se stát, že tyto lodě začnou hledat pro vykládku jiné přístavy mimo Evropu. Čína oznámila, že zastavila prodej LNG zahraničním odběratelům, aby si zajistila dostatečné vlastní dodávky, což by podle analytiků mohlo přimět více lodí zamířit do Asie.
Španělsko má šest závodů na LNG a největší kapacitu pro zpětné zplynování v EU. Ty jsou však nyní podle firmy Enagás přetížené a situace se zřejmě nezlepší přinejmenším do prvního listopadového týdne.
Nedostatek potrubní infrastruktury pak znamená, že plyn nelze přepravovat do jiných evropských zemí. Tento týden se mají sejít představitelé Francie, Německa, Španělska a Portugalska, aby se pokusili dojednat dohodu o plynovodu MidCat, který by přepravoval plyn a v budoucnu i vodík ze Španělska do střední Evropy, a mohl by tak pomoci snížit závislost na ruském plynu.